¿Hablo español? - Reisverslag uit Pan de Azúcar, Chili van Jef Cato - WaarBenJij.nu ¿Hablo español? - Reisverslag uit Pan de Azúcar, Chili van Jef Cato - WaarBenJij.nu

¿Hablo español?

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

02 November 2012 | Chili, Pan de Azúcar

26 oktober 2012

Om 00.00u werden we door de taxi opgehaald die ons naar het busstation iets verderop in de stad bracht. Met de nachtbus werden we naar Asuncion gebracht waar we dan om 11u het vliegtuig opstapten richting Santiago de Chile. De nachtbus was supercomfortabel! 3 stoeltjes naast elkaar met zetels waar wel 1 meter tussen de rijen zat en die zo goed als helemaal naar achter konden gezet worden. We kregen allemaal een ontbijtje, een lakentje en een kussentje en na de nodige stempels langs de grenscontrole (hemeltje, goed dat wij in Europa open grenzen hebben) lagen de Jef en ik binnen het kwartier te knorren! Na een 6uur durende rit en het nodige stormweer onderweg; het heeft namelijk half de nacht gebliksemd zonder donder en vlak voor onze aankomst in Asuncion begon het superhard te regenen zodat ook de straten zich weer omvormden tot rivieren (trauma's van in Suriname kwamen naar boven toen ik met mijn fietske door de regen moest fietsen naar de stage en tot mijn enkels door het water reed). Goede riolen kennen ze dus op meerdere plaatsen in Zuid Amerika niet ;-) Eens aangekomen op het busstation in Asuncion werden we al direct geconfronteerd met het gebrek aan een goede kennis van het Spaans. We wilden graag met de bus (2500 guarani) naar de luchthaven want de taxi was echt schandalig duur (100000 guarani) maar we wisten niet direct waar we onze bus moesten nemen. Bleek nog eens dat we twee bussen moesten nemen, na 20 min wachten waren er al tientallen gepasseerd maar de onze dus nog niet. Toen viel onze euro en snapten we plots wat die vrouw aan de infostand ons probeerde duidelijk te maken. Na anderhalf uur zijn we dan toch eindelijk op de luchthaven aangekomen waar we een Belgisch koppel tegen het lijf liepen die voor 5 dagen naar Paraguay waren gekomen voor een trouwfeest :-O, grappig hoe snel je je verbonden voelt met iemand als je plots mensen uit je eigen streek hoort praten. Na een twee uur durende vlucht veilig geland in het zonovergoten Santiago. Op de luchthaven de nodige paperassen geregeld voor onze auto en foetsie waren we. Onze gereserveerde Golf was niet beschikbaar en we kregen als vervanging een nieuwe Chevrolet Sonic. We moeten nu nog wel terug naar Santiago op woensdag omdat de papieren om de grens met Argentinië over te steken nog niet orde waren. Onze eerste stop zou Valparaiso worden, een stad aan de kust van Chili. Toen we daar aankwamen bleek de stad veel groter en drukker dan we dachten dus reden we maar verder naar het naburige Viña del Mar waar we iets zijn gaan eten. Daarna in de Mc Donalds nog iets gaan drinken om free te internetten om een hostel te zoeken wat moeilijker bleek dan we dachten omdat we nu met die auto zitten. Uiteindelijk vonden we een hostel met parking in Valparaiso en zijn we terug daar heen gereden. Gelukkig was er nog plaats EN ze hadden er warm water om te douchen!!

27 oktober 2012

Na een heerlijk ontbijt vertrokken we richting Vicuña. Onderweg veel mooie landschappen bewonderd, gegeten in een idyllisch dorpje waar ze precies nog nooit een toerist hadden gezien, gelachen met de Chileense verkiezingen (?), in La Serena hingen namelijk aan elke palmboom posters van mensen, sommige helemaal kapot gescheurd, gaten eruit geknipt, beklad met graffiti,... Hier wordt de strijd precies hard gevoerd ;-) Tegen de avond aangekomen in Vicuña waar we nu logeren bij een superlieve mevrouw, Lucia. Normaal staat deze plek bekend voor zijn prachtige sterrenhemels maar wij hebben pech want het is bewolkt deze nacht... Morgen rijden we door naar de Elqui Vallei!

28 oktober 2012

's Morgens werden we heerlijk verwend door Lucia met een ontbijt met pistolets, vers fruit en thee! We vertrokken in de voormiddag richting de Elqui Vallei en vandaag hadden we meer geluk. Het was een stralende dag, de Elqui Vallei was echt mooi. Ons is verteld dat hier een groot deel van alle pisco van Chili gemaakt wordt. Toen we in Pisco Elqui aankwamen hebben we maar onmiddellijk een slaapplek gezocht, met ons beste Spaans bij een oud koppeltje terecht gekomen waar we een tentje en een matras konden huren midden in de Elqui Vallei. Grappig hoe de mensen van hier altijd een hele uitleg tegen je beginnen te doen vanaf je een paar zinnetjes Spaans tegen hen spreekt. Wij verstaan er dikwijls de ballen van natuurlijk.
In de namiddag wilden we graag een distillerie bezoeken maar we hadden pech. Het was zondag en het leek wel alsof er niets open was vandaag. Er waren velen met ons want het liep er vol toeristen die niet wisten wat ze konden doen. Wij verveelden ons dood, na een paar uur in de vallei te hebben rond gereden en gelopen hadden we het er wel gehad. We hadden geen zin meer om er nog langer te blijven dus moesten we aan het oud koppeltje waar we logeerden proberen uit te leggen dat we graag ons geld terug wilden omdat we al wilden doorrijden. We hadden al een klein tekstje op papier voorbereid maar uiteindelijk heeft de dochter van de vrouw waar we logeerden het kunnen vertalen van het Engels naar het Spaans. Helemaal geen enkel probleem voor die mensen, wij kregen mooi ons geld terug, we braken de tent terug af en weg waren we. Tot nu toe hebben we echt alleen nog maar lieve Chilenen ontmoet, op straat is iedereen onmiddellijk bereid je te helpen, de mensen waar we gelogeerd hebben zijn altijd superbehulpzaam, doen nergens lastig over,...
We beschikten over een paar routeplannetjes en op eentje zagen we een weggetje dat binnendoor liep naar Ovalle. Onderweg was het echt ongelofelijk mooi, het was een zandweggetje en we konden er onmogelijk harder dan 35 per uur rijden maar het was oh zo de moeite, heel veel papegaaien gezien tijdens onze rit en nog andere vogels (te bezichtigen in één van de Jef zijn vele vogelboeken)! Uiteindelijk begon het al wat donker te worden en zijn we gestopt in het eerst volgende dorpje, Hurtado, daar iemand aangesproken of er een camping in de buurt was en we hadden geluk, één huis verderop woonde iemand die een camping had bij de rivier. Hij reed met ons naar daar, wij waren de enige op de camping. We kregen een tentje, de man begon hout voor ons te sprokkelen, begon lichtjes in de boom te hangen zodat we 's nachts goed zouden zien,... We stookten een vuurtje en probeerden foto's te nemen van de sterrenhemel (nog wat oefenen ;-) ) wat niet zo heel goed lukte. Overdag was het over de 30° geweest dus wij dachten dat het 's nachts niet al te hard zou afkoelen, NIET DUS! Het was echt superkoud 's nachts, wij hadden natuurlijk geen luchtmatras bij dus lagen gewoon in onze slaapzak in de tent op de grond. Gelukkig kwam een uurtje later de man van de camping nog langs om een ontbijtje te brengen voor de volgende dag en een stapel dekens! Joepie! Die dekens waren meer dan welkom.

29 oktober 2012

's Morgens waren we al heel vroeg wakker. Na het ontbijt vertrokken voor het volgende avontuurlijke stuk van de weg dat uiteindelijk toch niet meer zo avontuurlijk was als het eerste stuk maar nog wel even mooi! Het was 8° om half negen 's morgens (en de zon scheen al!) dus deze nacht was het waarschijnlijk 5° ofzo. Vandaag hebben we een hele dag rondgereden in de auto en zijn we aan onze terugweg richting Santiago begonnen waar we dan uiteindelijk gestrand zijn in Los Vilos, een dorpje aan de kust van Chili. We geraken hier niet direct in slaap omdat er in de kamer naast ons een man ligt te snurken!! Dat wordt hier weer een fijne nacht ;-)

30 oktober 2012

Vandaag stond er niet zo veel op ons programma, met de auto van Los Vilos naar Santiago. Om 16u waren we al in onze hostel en hebben we nog geskyped en gebeld met wat familie en vrienden die online waren, jammer dat het internet niet altijd videogesprekken toeliet... 's Avonds zijn we de stad nog ingetrokken om Pisco Sours te gaan drinken, NJAMMIE!

31 oktober 2012

In de voormiddag konden we eindelijk onze papieren op de luchthaven gaan ophalen om de grens met Argentinië te mogen oversteken, nu kon onze rondtrip echt beginnen!! We vertrokken terug richting het noorden. Onderweg zijn we gestopt in Los Vilos om iets te eten en zijn we naar het strand van Punta de Choros geweest. In de Lonely Planet hadden we gelezen dat er daar pinguins, dolfijnen en zeeleeuwen zaten maar toen we daar aankwamen bleek dat je die enkel kon zien met tripjes naar eilandjes daar in de buurt. Te duur voor onze portemonnee, dus zetten we onze trip verder. Op onze weg terug naar de Panamericana was ik diep verzonken in het lezen in de LP toen de Jef opeens stopte... 2 guanaco's! WAAAAAAAAAAAUW we waren zo blij! Onderweg in de verte nog eentje gezien. Onze dag kon niet meer stuk! 's Avonds met de auto nog zo ver mogelijk proberen rijden en uiteindelijk op een parking in de auto geslapen.

1 november 2012

's Morgens waren we al vroeg wakker van al dat gerij naast ons van camions, bussen, auto's,... Vandaag gingen we het Parque Nacional Pan de Azucar bezoeken. Na wat info deden we er twee wandelingen, eentje hebben we samen met een Duits koppel gedaan. Dit was een wandeling van 4 km en op het einde had je een mooi zicht over de kustlijn van het NP. De tweede wandeling deden we op ons eentje, een wandeling van 8 km, we waren duidelijk ook de enige die die dag die wandeling gingen doen want we zijn niemand tegengekomen onderweg, buiten twee guanaco's in de verte :-) Na ons bezoekje aan het NP was het al avond en zijn we in het eerst volgende stadje (TalTal) een hostel gaan zoeken. Morgen rijden we verder richting San Pedro de Atacama!

WIST JE DAT?
- Chilenen heel vriendelijke en behulpzame mensen zijn
- de boodschappen in de winkel soms gesorteerd worden per zakje (bvb brood, kaas en hesp in een zakje, de zeep en het sponsje in een zakje, al de drankjes in een zakje,...)
- je in Chili mag fietsen, wandelen langs en op de autosnelweg
- er massas graven langs de autosnelwegen en andere wegen zijn die rijkelijk versierd zijn met vlaggen, kruizen, bloemen, huisjes (precies altijd een hondenkot), kaarsjes, lichtjes, nummerplaten,...
- iedereen zijn eigen verkeersregels bepaald (of toch veel)
- er op de radio bijna alleen maar Spaanstalige liedjes worden gespeeld (niet moeilijk dat hier geen kat Engels spreekt, zelfs de films worden gedubd)

XXX J&C

Foto's op facebook: https://www.facebook.com/media/set/set=a.4850543832346.2186396.1559494533&type=1#!/media/set/set=a.4850543832346.2186396.1559494533&type=1

• 02 November 2012 - 08:59

Nico:

Goe bezig mannekes, spijtig dat die eilanden zo duur waren zodat jullie de pinguins, dolfijnen en zeeleeuwen niet hebben gedaan. Zou wel de moeite geweest zijn denk ik.
    Maar ik weet nog altijd nie wat die vrouw in het busstation bedoelde ?

• 02 November 2012 - 10:30

Mama:

Hey Catootje en Jef, mooi verslag en moooooie foto's. 't Is nog maar een goei 2 weken dat ge wegbent en toch hebben jullie al zoveel gezien en gedaan. Plezant dat de mensen ginder ook zo vriendelijk zijn maar ja, ze zullen ook niet elke dag "Sandra" tegenkomen he ;-) Amuseer jullie en voorzichtig zijn. xxx mama en pa

• 02 November 2012 - 10:55

Ons Loes:

Lieve Jef en Cato,

Na een hele tijd thesissen is het altijd zo fijn om jullie verhalen te lezen. Eindelijk eens iets leuks lezen i.p.v. altijd maar die saaie wetenschappelijke literatuur.
    Ik moet wel zeggen...het water komt me er van in de mond...zo'n zalige momenten daar!
    Wat een geweldige reis dat jullie aan het maken zijn!

Ik zal het meeste pijn in mijn hart krijgen als jullie in Ecuador zijn, denk ik, daar heb ik alles voor gestuurd van mijn vriendin haar ouders, hè!

Allee, ik blijf met volle teugen van jullie verhalen genieten, genieten jullie voor mij bij daar, hè!

Veel liefs,
    Loes

• 02 November 2012 - 11:52

Britt:

Ha Loes, groen zien van jaloezie wanneer da ze in Ecuador gaan zijn, ik heb het nu met Chili en Argentinië! Oooh mannekes zalige foto's en verhalen, geniet er zo hard van!
    En die guanaco's, went er maar aan want ge gaat er nog honderden zien ;-) Vooral in Patagonië!
    Blijven bloggen en foto's posten, ik lees/zie ze graag!
    Xxx

• 02 November 2012 - 18:06

PAPA:

Catoke & Jef

Catoke als gij dat zo gaat volhouden tot als ik in NY ben, dan gaan we daar een boek uitbrengen.
    Gij kunt nogal schrijven zalle. RESPECT !!!!!!!
    Heeeeel mooie foto's , SJIK hé
    DIKKE KUS XXXXXXXX
    PAPA

• 02 November 2012 - 20:25

Tante Nicole:

Geinstaleerd,met donske,blikje tonissteiner en zak chips ben ik beginnen lezen.
    Blikje leeg,zak chips op en ik SPRAAKELOOS !!!
    Zorg goed voor elkaar x

• 03 November 2012 - 10:30

Gerda:

Heb foto's kunnen bewonderen!
    Gewoonweg PRACHTIG!!!!!

• 03 November 2012 - 17:56

Diane:

Dag Cato en Jef ,wat doet het me een plezier jullie avonturen te volgen ,ze geven een zomers vakantiesfeertje tijdens onze grijze novemberdagen :-)jullie hebben het daar goed naar je zin en wat een mooie foto's ,ik ben fan !! Ik kijk al uit naar het volgende verslag ,echt amusement ! Veel plezier en zorg goed voor elkander ,Diane x

• 08 November 2012 - 10:13

Moe Mia:

hallo cato en jef mooie verhalen wat jullie allemaal meemaken ik ben mee met jullie over 65 jaar terug zou dat ook geen probleem zijn dat ze voor iemand zorgen zonder geld en genieten maar moe mia

• 08 November 2012 - 23:17

Ines En Willem:

olalala ik moet da hier dringend is wa meer volgen. ik kan mij hier toch ergens op abonnere dachtek he..? ja momenteel druk met het huis dus ni veel tijd om te internetten!

• 09 November 2012 - 14:34

Jef En Cato:

@ Nonkel Nico: In dat busstation gingen we naar de infobalie om te vragen waar we de bus moesten nemen, en die vrouw was maar vanalles aan het vertellen (dat is ook iets dat ze hier niet kunnen; iets simpel uitleggen) en we verstonden dat ze het had over 2 bussen, maar wij dachten eerst dat ze het had over het feit dat we twee bussen konden nemen, maar ze bedoelde dus dat we eerst de ene bus moesten nemen en daarna de andere ;-)
    @ Loes: Ja superbedankt voor de info!
    @ Ines: Ik denk het wel, ergens je emailadres invullen en als we hier dan een nieuw verslag opzetten krijg je een mailtje aan denk ik.
    @ de rest: JOEPIE! het is hier zo plezant! Leuk dat jullie het fijn vinden om ons zo te volgen en voor de lieve berichtjes :-)