Colca canyon, Nasca, Lima en Ecuador! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jef Cato - WaarBenJij.nu Colca canyon, Nasca, Lima en Ecuador! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Jef Cato - WaarBenJij.nu

Colca canyon, Nasca, Lima en Ecuador!

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

27 Januari 2013 | Ecuador, Guayaquil

17 januari 2013

Om 3uur 's nachts werden we opgehaald om te vertrekken richting de Colca canyon. Iedereen in het busje kreeg een nekkussentje dus de Jef en ik hebben nog geslapen tot we in Chivay aankwamen voor het ontbijt. Onderweg ben ik wel één keer wakker geworden en overal zag het wit rondom ons! Het had die nacht hard gesneeuwd want ook heel de baan lag vol, echt mooi! Na het ontbijt in Chivay moesten we nog een half uurtje rijden tot aan de Cruz del condor... Weer pech, want alles zat weer in de wolken :-/ we zagen ook geen enkele condor vliegen. Daarna zijn we doorgereden tot de plaats waar de wandeling zou starten. Onze gids stond ons al op te wachten. Juan (gids) zou samen met ons en nog één jongen van Arequipa (hij studeert toerisme en had nu vakantie) 3 dagen gaan wandelen in de canyon. In het begin liepen we ook in de wolken maar na een tijdje zaten we onder het wolkendek en zagen we het mooie uitzicht over de canyon. Er passeerden opeens 3 condors naast ons en daarna zijn er nog wel een stuk of 5 voorbij gevlogen. Echt indrukwekkend want je ziet ze hier ook onder en naast je vliegen doordat de canyon zo diep is. Na een 4tal uurtjes wandelen kwamen we aan bij onze lunchplaats die tevens ook onze verblijfplaats was voor die dag. Na de middag hebben we met z'n vieren Peruviaanse kaartspelletjes gespeeld en heeft het zo goed als heel de tijd geregend. 's Avonds gegeten, pintjes gedronken en gesocialized met de andere groep die ook die nacht daar verbleef.

18 januari 2013

Na het ontbijt (met pannenkoeken!) zijn we door gewandeld naar onze volgende bestemming. Het weer was super vandaag. Geen wolkje aan de hemel wat het er in de canyon alleen maar mooier op maakte. Het was wel veel vermoeiender om te wandelen nu met die zon op ons hoofd, maar beter dit dan regen ;-) Onderweg passeerden we twee dorpjes en vertelde Juan ons alles over de planten en het fruit dat in die streek groeit. We mochten ook van alles proeven, njammie! Iets na de middag kwamen we op onze volgende bestemming aan, een oase! We verbleven in een “hotel” met een zwembad. De Jef en ik zijn dan ook maar direct in het zwembad gesprongen om af te koelen. Na de lunch hebben de mannen nog een poging gedaan om te vissen maar die is redelijk mislukt ;-) De stroming van de rivier was veel te sterk waardoor het onmogelijk was om met het net te vissen. De eerste keer dat Juan het net in de rivier smeet hing het al direct vast en moesten ze (gevaarlijke!) manoeuvres uithalen om het net los te krijgen. Al goed is alles toch nog goed afgelopen, wel zonder vis! Daarna hebben we nog wat gekaart en 's avonds begon het weer hard te regenen. Toen we in onze hut lagen hoorden we de hele tijd stukken zand van de rivier afbreken en in het water klotsen.

19 januari 2013

We moesten weer vroeg uit ons bed vanmorgen. Om half zes zijn we begonnen aan onze klim uit de canyon. Het zou een drietal uurtjes omhoog wandelen zijn. Ik voelde toch nog in mijn kuiten dat ik nog stijf was van de wandeling naar Machu Picchu... Maar met al onze ervaring van toen kon ik dit zeker en vast wel aan. Na een kleine twee en half uur waren we dan ook al boven. Het was ook vandaag weer mooi weer en we waren blij dat we op tijd vertrokken waren want zo omhoog klimmen met de zon op je hoofd, dat zou pas echt afzien zijn! In Cabanaconde hadden we ontbijt en rond half 11 werden we door een busje opgehaald om terug te vertrekken richting Arequipa. We stopten nog eens langs de Cruz del condor maar ook vandaag geen condors te zien (ook al was het weer nu wel goed...). Je moet dus blijkbaar gewoon geluk hebben dat ze daar passeren. Verder zijn we nog gestopt aan een uitkijkpunt over een vallei met allemaal terrassen en in een klein dorpje in de buurt waar ze colca sour maakten (heel lekker!). Colca sour is een soort van pisco sour maar dan met een andere vrucht gemaakt, precies een soort van kiwi. 's Middags was er nog buffet in Chivay en daarna hebben we onze tocht verdergezet richting Arequipa met nog één stop in het alpaca, lama en vicuna reservaat. Rond 17u waren we terug in Arequipa en zijn we nog een douchke gaan nemen in onze hostel en nog gaan eten voor 4 soles, een hele menu (soep, hoofdgerecht en een drankje) voor 1,33euro ;-) Dit was wel echt tussen de locals want onze hostel lag een beetje buiten de stad en in het restaurantje zat geen enkele toerist. Om half tien hadden we dan onze nachtbus richting Nasca.

20 januari 2013

Deze morgen waren we rond een uur of 7 in Nasca. Aan de bushalte stonden (zoals altijd) massas taxis en touroperators die ons aanspraken. Een taxi was niet nodig voor onze hostel want het was maar een 10tal minuutjes wandelen. Wel zijn we eens gaan luisteren voor een vlucht boven de Nascalijnen voor de Jef. Moeilijk om die beslissing weer te maken... Wij hebben immers van veel andere toeristen gehoord dat het belangrijk is dat je een goede maatschappij kiest met propere raampjes (anders zie je niets van de lijnen) en het mag ook al niet te bewolkt zijn want dan heb je er ook niets aan... Daarna maar naar onze hostel gewandeld. Hier konden we nog niet op de kamers, de hostel was immers volgeboekt. Hier was ook een tourbureautje aan met veel betere prijzen en “hun ramen waren proper” ;-) Uiteindelijk zou de Jef hier dan mee gaan. Ik blijf maar wijselijk aan de grond... Mijn goesting was al snel over toen ik zag met wat voor vliegtuigen ze daar weer gingen boven vliegen. No way dat ik daar nogeens zou instappen! Rond een uur of 9 kregen we dan ook weer slecht nieuws... Blijkbaar konden wij niet in deze hostel blijven omdat er geen plaats meer was voor ons (hoewel we het gisteren nochtans online geboekt hadden). Achja, we werden naar een hostel in de buurt gebracht waar we een privé kamer met privé badkamer kregen voor dezelfde prijs dus ons hoorde je niet meer klagen ;-) Ze zouden de Jef zelfs komen ophalen en wegbrengen naar de luchthaven. Toen ze de Jef kwamen ophalen ben ik ook terug meegereden naar de andere hostel want ik zou dan met drie Duitse meisjes naar het uitkijkpunt gaan waar je ook zicht zou hebben op 2 tekeningen. Toen we aankwamen aan het uitkijkpunt wist ik al direct dat het niet al te veel zou voorstellen. Een ijzeren toren van nog geen 20m hoog, dat voorspelde al niet veel goeds. Op 5 minuten hadden we het daar dan ook gezien ;-) Je zag de tekeningen wel allebei maar ze waren zo klein. Ik had ze veel groter verwacht maarja. Eens terug in de stad aangekomen terug naar de hostel gegaan en de Jef was ondertussen ook al terug aangekomen. Bij hem was het wel allemaal supergoed meegevallen!! Voor hem een fantastische ervaring. Na de middag hebben we nog wat rondgelopen in Nasca en een tshirt gekocht met de nascalijnen ;-) 's Avonds hadden we terug afgesproken met één van de Duitse meisjes waarmee ik naar de lijnen was gaan kijken om naar het centrum van Nasca te gaan. Ze vierden heel deze week de 'verjaardag' van Nasca en er waren vanalle festiviteiten te doen op het stadsplein. We hebben een uur zitten wachten (op de eerste rij!) aan een pleintje waar een breakdance contest zou gehouden worden, na een uur zijn we maar terug vertrokken want het zag er niet naar uit dat het snel van start zou gaan. We zijn dan maar een pastatje in de buurt gaan eten (en na 45min is de contest dan toch eindelijk begonnen). Goed dat we niet blijven wachten waren dus. Na het eten dan toch nog even terug gaan kijken en rond een uur of 10 terug richting de hostel vertrokken.

21 januari 2013

Vandaag lekker uitgeslapen, een douchke genomen en de rugzak terug ingepakt. Om half 12 hadden we de bus van Nasca naar Lima. De Jef had goedkope plaatskes op de kop kunnen tikken (80 soles voor ons twee ipv 140 soles!). Eigenlijk was het er niet echt aan te zien, we zaten gewoon helemaal vanachter in de bus naast de WC, dus altijd als de deur openging passeerde er een geurtje ;-)
Eens aangekomen in Lima hebben we maar onmiddellijk onze busrit naar Guayaquil (Ecuador) geboekt want we hadden op internet al gezien dat er maar 3x per week een bus reed en dat ze al redelijk vol zat. Rond 20u aangekomen in onze hostel bij een superlieve vrouw. De hostel was ook helemaal niet gelegen in het toeristische gedeelte van Lima. Toen we 's avonds naar de winkel gingen waren we precies de enige toeristen die daar rondliepen. We lagen ook maar met 3 in de hostel, wij en nog een Japanse. De Japanse lag op een privé kamer dus wij hadden de dorm weer voor ons alleen! 's Avonds nog een filmpje gekeken en daarna in ons bed gekropen.

22 januari 2013

Na ons ontbijt de was nog maar eens binnengedaan en de taxi richting Miraflores (toeristisch gedeelte van Lima) genomen. Het was weer superwarm vandaag, +30° dus schaduwhoppen was de boodschap :-) van de ene schaduw naar de andere lopen en puffen geblazen. We hebben nog een tweede hands lonely planet van ecuador en de galapagos eilanden op de kop kunnen tikken en zijn dan een lekkere ceviche gaan eten. Daarna eens naar het strand gewandeld en naar een marktje in de buurt geweest. Tegen een uur of 7 moesten we terug richting de hostel vertrekken want we moesten onze was gaan ophalen. Onderweg nog langs de winkel gestopt en nog een pisco sour in het happy hour meegepikt :-) 's Avonds nog een filmpje gekeken.

23 januari 2013

We waren al vroeg wakker deze morgen... Toen ik wakker werd lagen er opeens allemaal vleugels van vliegen naast mij op de grond en kropen er precies van die mieren op de grond! Ik heb onmiddellijk al mijn spullen daar weggehaald. Die beesten zaten al overal, in het computerzakje, in mijn rugzak, op mijn spullen,... Alles uitgekapt, heel men rugzak terug op orde gestoken (was ook nog eens nodig ;-) ) en hopelijk al de beesten eruit gekregen! Ik weet helemaal niet van waar ze kwamen, waarschijnlijk ergens vanuit het dak want het was op één plaatsje dat al de vleugels lagen (ik zou ook niet weten waarom hun vleugels overal lagen... :-O ). Na een douchke stond het ontbijt al klaar op de tafel en daarna zijn we nog langs de winkel wat inkopen gaan doen voor onze 28uur lange busrit van straks... Amai, we kijken er al tegenop!
Om kwart na 2 kwam onze taxi ons eindelijk ophalen (ook al hadden we er eentje gevraagd voor kwart voor 2 ;-) “Peruvian time” zoals ze hier zeggen... Maar we waren nog op tijd dus allemaal geen probleem. Om 14.45u zijn we dan vertrokken richting Ecuador. Na het avondeten als een blok in slaap gevallen om dan voor de rest van de nacht elk uur gezien te hebben... Lang leve slapen in de bus ;-)

24 januari 2013

Deze morgen natuurlijk al supervroeg wakker. Rond de middag kwamen we dan aan de grens waar het weer ongelofelijk lang duurde voor iedereen zijn salida stempel had gekregen en waar het nog langer duurde vooraleer iedereen zijn entrada stempel had gekregen... Maar het einde was bijna in zicht. Rond 19uur zijn we dan aangekomen in Guayaquil. Na even zoeken hadden we Abraham (de zoon van Martha) gevonden. Loes, het nichtje van de Jef, heeft 3 maanden in Guayaquil stage gelopen en wij konden logeren bij haar Ecuadoriaanse mama Martha. Superleuk dat ze ons kwamen ophalen aan de bushalte. 's Avonds nog lang getetterd (af en toe met behulp van de woordenboek.. ;-) ) en tegen 23uur in ons bed gekropen.

25 januari 2013

Na een ijskoude douche stond het ontbijt al klaar voor ons. Een geroasterde boterham met kaas, geplette groene banaan met kaas binnenin gebakken in de pan (blijkbaar een typsich gerecht hier in Ecuador) en een vers papayasapje met ijsblokjes. Perfect om de dag mee te beginnen! Daarna zijn we met Martha naar de stad gereden en hebben de Jef en ik de rest van de dag daar doorgebracht. We zijn tot het uitkijkpunt aan las Penas gewandeld, daarna een almuerzo gaan eten op de Malecon 2000, die verder afgewandeld en daarna nog op zoek gegaan naar een boekenwinkel die we niet gevonden hebben ;-) Tegen 18u de taxi teruggenomen en nog een spaghetti gaan eten in de city mall vlakbij het huis van Martha. 's Avonds samen met Abraham een mailtje gestuurd naar zijn nicht voor een paar offertes voor de Galapagos eilanden en niet al te laat in ons bed gekropen.

26 januari 2013

Na alweer een ijskoude douche (zalig bij dit weer hier, +30°) was het weer tijd voor een lekker ontbijt, deze keer met een croqueske, een banaan, een eitje en een versgeperst sapje met mora (soort van bosvruchten precies) en naranjilla. Weer superlekker. Daarna zijn we nog even op onze kamer blijven hangen en in de namiddag naar een andere Mall in de buurt geweest om daar eens in de boekenhandel rond te neuzen. Ook hier hadden ze geen boek met de vogels van Ecuador en de Galapagos eilanden. Daarna terug naar het huis van Martha gereden en deze blog voor jullie online gezwierd! Veel leesplezier!

Dikke kussen!

J&C!

(foto's staan op facebook)

• 27 Januari 2013 - 08:44

Tante Nicole:

Cato en Jef,
    weer super om te lezen,en vooral weer veel bijgeleerd!
    Vroeger toen onze Paul en ik nog samen quartet speelden,hadden we er eentje van vliegtuigen en wie geluk had en de condor had was al half gewonnen,omdat dat de allerbeste was.
    Nu blijkt dat ook bij de condorgier zo te zijn,een spanwijdte van 3 meter,11-15kg,en hij kan wel 80 jaar worden,wat ik ook gelezen heb is dat ze bij warm weer op hun poten plassen om deze af te koelen.
    Na de condor ben ik gaan opzoeken wat die nascalijnen betekenen,nasca betekent pijn of verdriet,en het blijkt een echt mysterie te zijn,door wie en waarom die lijnen er gekomen zijn.
    En zo leer ik dankzij jullie nog heel veel bij,plezant.
    Naar foto 91 en 87 heb ik weer minutenlang zitten kijken(de rest natuurlijk ook,maar deze sprongen er voor mij weer uit)
    Ik moest een beetje lachen als Cato schrijft......we moesten weer vroeg uit ons bed,ja als wereldreiziger ben je misschien al vergeten dat een werkende mens in het kleine Belgie dat bijna elke dag moet,grappig!
    En nu gaan wij klein valiesje maken,want Nonkel Jan,Stien,Patje en Toon vertrekken morgen voor een weekje te gaan skieen in Oostenrijk,buiten een berg,sneeuw,hut en drank zal weinig anders te zien zijn denk ik,ik hoop wel dat ze even hard genieten als jullie!
    Zorg goed voor elkaar x

• 27 Januari 2013 - 08:58

Tante Liliane:

Alles weer gelezen se.En dan die foto's allemaal,die zijn zo mooi hé.En jullie kunnen daar int echt van genieten,das ni te geloven.
    Geniet maar verder van jullie droomreis.DOEI DOEI

• 27 Januari 2013 - 12:19

PAPIE:

Het blijft SJIK ,en die foto's ook weer heeeeeel mooi
    DIKKE KUS XXXXXXXX :-)
    PAPIE

• 27 Januari 2013 - 13:24

Mama:

Ja, van wie da gij da schrijverstalent hebt...toch ni van mij zalla ;-)
    Ge verteld daar dat ge de dag voor ge met de bus vertrok zoveel vleugels en mieren zag op uw kamer en in uw rugzak enzo, dan zullen die beten op uw benen daar wel van zijn he, ge zult er nog wel een paar hebben laten zitten en die zullen dan wel ergens in een van uw kleren gezeten hebben die ge dan in de bus aanhad. Als ge dat nog eens moest zien kunde mss best eens met een buske verdelger in uw rugzak spuiten en laten verluchten.
    Allee, hopelijk kunde ne goeie deal sluiten voor jullie trip naar de eilanden en dan zullen we daar achteraf de mooie foto's wel van kunnen zien.
    Hier ist eindelijk aant dooien, ons Loesje zit te genieten op haar paal in de veranda en ik ga nu naar de foto's kijken se.
    Voorzichtig zijn en amuseer jullie nog.
    xxx mama

• 28 Januari 2013 - 17:43

Papie:

Ja Ja , Dan zal ze dat wel van mij hebben zeker :-)

• 02 Februari 2013 - 16:30

Mama:

Helaba, twas maar om te zeggen dat ik heel benieuwd ben naar de foto's van de Galapagos-einlanden want aan de hand van uw smskes denk ik toch wel dat er daar weer fantastische beelden getrokken zijn.
    uw heel nieuwsgierige mama ;-)

• 04 Februari 2013 - 04:27

Jef En Cato:

@ Tante Nicole: Ja idd, vroeg opstaan op reis, het is in ieder geval gemakkelijker dan opstaan voor je werk denk ik! En wij leren hier ook nogal bij hoor. De gidsen zijn hier altijd goed op de hoogte en wij altijd heel geïnteresseerd.

@ mama: Ik weet nog altijd niet van wat ik die beet had maar hij is ondertussen helemaal weg dus geen probleem meer hé :)

@ de rest: danku voor de leuke reacties!