New York en een fantastische thuiskomst! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jef Cato - WaarBenJij.nu New York en een fantastische thuiskomst! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jef Cato - WaarBenJij.nu

New York en een fantastische thuiskomst!

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

03 Juni 2013 | Verenigde Staten, New York

25 mei 2013

Spannend! Na het ontbijt zijn we onze auto gaan binnen doen en alles was in orde dus konden we op ons gemak naar de luchthaven gaan met de skytrain. Alles verliep vlot en we konden gaan wachten aan onze gate. Opeens werd er afgeroepen dat onze vlucht overboekt was en dat er vrijwilligers werden gezocht om een latere vlucht te nemen in ruil voor een vergoeding van 400 dollar! Wij konden dit natuurlijk niet doen want onze papa was ons nu al aan het opwachten in New York en we waren nog niet eens vertrokken. Dit konden we hem onmogelijk aandoen :-) Gelukkig hadden wij onze plaatsen wel nog en konden we gelukkig naar New York vertrekken. Na een kleine 6uur vliegen kwamen we aan in de grote JFK luchthaven. Eens aan de uitgang aangekomen konden we onze papa nergens vinden. Ik keek op mijn gsm en zag dat hij me een berichtje had gestuurd. Blijkbaar was onze vlucht twee keer van terminal veranderd en wist hij zelf niet meer waar hij moest wachten ;) na een kwartiertje hebben we hem dan toch gevonden en konden we richting Manhattan vertrekken. We vroegen eerst de prijzen na om met een busje te gaan maar dat was 80 dollar, net iets te veel dus! We gingen dan maar met de subway, 7,5 dollar per persoon, veel goedkoper! Eens aangekomen in ons hotel, vlakbij Little Italy, hebben we onze spullen in onze kamer gelegd en zijn we nog een pasta gaan eten in Little Italy.

26 mei 2013

's Morgens waren we al vroeg wakker. In Chinatown hebben we een klein ontbijtje gekocht en we zijn dan te voet richting Ground Zero gewandeld. We schoven eerst aan voor een ticketje, je moest er niet voor betalen maar ze verwachtten wel dat je een vrije gift gaf. Er stond veel volk te wachten voor ons maar uiteindelijk ging het toch nog goed vooruit. Na een kwartiertje hadden we onze tickets en konden we verder tot de plaats waar het allemaal te doen was. Toen we daar aankwamen waren we blij dat we al een ticketje hadden want blijkbaar kon je ook hier aanschuiven voor een ticket maar hier stond 3 keer zoveel volk dan op de plaats waar wij hadden gewacht! Gelukkig konden we iedereen voorschieten langs een andere rij voor mensen die al een ticket hadden maar we waren nog steeds niet binnen… Nu bleek dat het er hier net aan toegaat precies of je vertrekt met een vliegtuig; 5 keer moet je laten zien dat je een ticket hebt, alles uit je zakken en door de scanner, langs de metaaldetector,… Jaja, het was zeker en vast geen uitje dat we op een uurtje hadden gedaan. Na anderhalf uur konden we dan eindelijk tot aan de twee "pools" wandelen. We werden er allemaal een beetje stil van… Op de plaatsen waar vroeger de torens stonden hebben ze twee grote gaten gemaakt die eruitzien als een soort van waterval. Je kan er helemaal rondom wandelen en de namen van al de personen die gestorven zijn staan gegraveerd in het monument ongeveer op de plaats waar ze zich bevonden op het moment dat de vliegtuigen in de torens vlogen. Nadat we een bezoekje brachten aan de twee pools zijn we een terrasje gaan doen want het was supermooi weer vandaag! Na de middag zijn we nog tot aan Wall Street gewandeld, de Charging Bull en zijn we Lady Liberty gaan zoeken vanaf de oever van Battery Park. Ik dacht dat we ze gemakkelijk konden zien maar ze stond toch nog heel ver weg! Daarna zijn we terug gewandeld richting ons hotel en onderweg hebben de Jef, onze pa en onze papa al wat inkopen gedaan. Allemaal een broek gekocht ;-) 's Avonds zijn we nog door Little Italy gewandeld en zijn ook daar weer iets gaan eten. Onze papa had twee flessen Vouvray meegebracht zodat we konden klinken op onze verloving en dat hebben we dan 's avonds nog gedaan!

27 mei 2013

's Morgens zijn we te voet vanuit ons hotel richting Times Square vertrokken. Onderweg kochten we in een winkeltje een brood, een pakje voorverpakte salami, serranoham en een drankje. Meer moesten wij niet hebben om onze dag goed te kunnen beginnen. We aten het op voor de deur van Lombardi's, volgens de Jef een pizzeria die in New York bekend is geworden door de Turtles. We wandelden door Soho, Greenwich Village, zochten waar het huis van Friends stond, gingen door Washington Park, deden onderweg nog ergens een terrasje en zijn dan tot aan de High Line gewandeld. Dit is een oude metrolijn die ze helemaal hebben omgebouwd tot een groen wandelpad met planten, gras en bomen van een meer dan een kilometer. Vandaag was het nog warmer dan gisteren en we waren al eens blij dat we in de schaduw konden gaan zitten. Toen we de High Line gedaan hadden zijn we aan de waterkant eens gaan luisteren hoeveel het kostte voor een dinner-boottripje maar dit was toch net iets te duur voor ons. Dan zijn we nog een terrasje gaan doen en verder gewandeld naar Times Square waar de mannen alweer aan het winkelen waren geslagen. Het was nog licht maar toch al superindrukwekkend op Times Square! 's Avonds zijn we rond Times Square iets gaan eten, nog langs het Rockefeller center en Empire State Building gewandeld en langs het Flatiron Building. Toen we terug in het hotel aankwamen waren we allemaal redelijk uitgeput. Mijn voeten deden pijn van de hele dag te wandelen!

28 mei 2013

Het regende toen we vertrokken richting Brooklyn. We wisten dat het vandaag niet zo'n goed weer ging worden dus hadden we een shoppingdagje ingelast. We vertrokken in de voormiddag, namen onderweg een ontbijtje bij Dunkin Donuts (zoals de echte Amerikanen), wandelden wat door de straten van Brooklyn, zijn eens gaan kijken naar de skyline van Manhattan en gingen af en toe iets drinken want de mannen waren natuurlijk weer te koppig om een paraplu mee te nemen waardoor ze helemaal nat werden. Uiteindelijk zijn we dan beland in de Macy's, een grote winkelketen, waar we nog een paar uurtjes rondliepen en uiteindelijk ons mama en ik ook iets kochten ;-) Na de voorbije dagen met al dat mannengewinkel was het eindelijk tijd dat ook wij eens gingen shoppen hé!

29 mei 2013

Toen we opstonden scheen de zon alweer en de temperaturen stegen weer tot tegen en misschien zelfs wel boven de 30° vandaag. Na een ontbijt bij een Frans bakkertje bij ons in de buurt vertrokken we met de metro richting Harlem en zijn vandaar helemaal terug naar beneden gewandeld. Harlem was een speciale buurt om door te wandelen, in het begin leek het alsof we de enige blanken waren die daar rondliepen. We hadden het gevoel dat de toeristenmassa deze buurt precies vermeed maar we vonden het toch wel eens de moeite om erdoor te wandelen. Nadat we het daar wat hadden gezien zijn we vertrokken richting Central Park. Waauw, wat een megapark! Ik wist wel dat Central Park de groene long van New York werd genoemd maar dat het zo groot was, dat had ik me niet kunnen inbeelden. We hebben er uren in gewandeld. We wandelden langs de verschillende fonteinen, vijvertjes, over bruggetjes, onderweg zag je al eens wat ganzen en eenden voorbij zwemmen en we zagen wel honderden schildpadden op stenen aan de kant van het water. We weten eigenlijk niet goed hoe die daar geraakt zijn maar denken dat er ofwel een kweekprogramma aan de gang is ofwel heeft ooit iemand zijn schildpadden in een vijvertje van Central Park gedumpt en is het nu uit de hand gelopen en zijn ze al met z'n honderden. Op het einde bezochten we nog de plaats die gewijd is aan John Lennon. Er liep daar een man rond die redelijk geobsedeerd was door John Lennon en die heel het plaatsje versierd had met bloemen, foto's, kunstwerkjes,… We zaten eventjes op een bankje te kijken en opeens verdwijnt hij even en komt terug met precies een groot poppenhuis. Nu bleek dat hij ergens een foto had van het huis van John Lennon en had hij dat helemaal nagemaakt om ook te zetten bij al zijn andere spullen. Tegen de avond zijn we nog langs Grand Central (hét treinstation van New York) gewandeld, hebben we nog op het terras van de public library gezeten en tegen dat de zon onderging zijn we nog een kijkje gaan nemen op Times Square! 's Avonds was het nog indrukwekkender dan overdag met al die lichtjes. Deze keer zijn we niet te voet terug gewandeld naar ons hotel maar hebben we de metro genomen. Al maar goed :-) want dat konden mijn voeten niet meer aan na een hele dag stappen!

30 mei 2013

Deze morgen zijn we gewandeld vanuit ons hotel naar de ferry die naar Staten Island vaart. We waren bijna aan het gebouw van de ferry toen we mensen in een megalange rij zagen aanschuiven. Wij dachten zeker dat ze stonden aan te schuiven voor de ferry maar niets was minder waar. Ze stonden allemaal aan te schuiven voor een boot die langs het vrijheidsbeeld vaart. Wij moesten een gebouw verder zijn en daar stond echt zo goed als niemand. We hebben een klein ontbijtje gekocht en konden op de eerst volgende gratis ferry naar Staten Island. De ferry vaarde, net zoals de boot waar je massa's voor betaald, langs het vrijheidsbeeld zodat je het mooi kon zien. Alleen de boot waar je voor betaald vaart net iets dichterbij. Op Staten Island zelf hebben we niet echt iets gedaan, we hebben niet de eerst volgende boot teruggenomen want daar stond veel volk op te wachten maar namen de daaropvolgende terug naar Manhattan. Ook de skyline vanop de boot was prachtig. Eens terug in Batttery Park aangekomen zijn we naar de Brooklyn Bridge gewandeld en over de brug naar Brooklyn gegaan. Het was echt weer superwarm dus tijdens onze wandeling langs het water hebben we ook eens pootje gebaad. 's Middags zijn we in Brooklyn iets gaan eten en in de late namiddag zijn ons mama en ik nog eens langs de Macy's gegaan om nog wat te shoppen terwijl de mannen aan het water op ons gingen wachten. Tegen dat het donker begon te worden zijn ons mama en ik ook naar het water gewandeld en hebben we met z'n vijven gekeken naar de zonsondergang boven Manhattan. PRAAAACHTIG! Ik kon maar foto's blijven nemen. Ongelofelijk hoe mooi dat het daar was.Toen we om half tien terug wandelden naar het hotel was het nog altijd 29°.

31 mei 2013

Onze laatste dag in New York en tevens onze laatste dag van de hele reis!! Ik was al een beetje zenuwachtig voor morgen. Vandaag stond er niet echt meer iets op het programma dus hebben we bij ons in de buurt nog wat rondgewandeld en zijn we nog eens gaan ontbijten bij het Franse bakkertje. 's Morgens hadden we er al voor gezorgd dat alles ingepakt was want om 11uur moesten we van de kamer maar we konden onze valiezen achterlaten in de luggageroom van het hotel. Het was echt de heetste dag sinds ons verblijf in New York. Het was boven de 33° en dus bakken als je in de zon liep. Ik moest nog een truitje hebben voor deze avond op de vlieger dus ik ben nog met ons mama gaan shoppen op Broadway terwijl de mannen op een terrasje in Little Italy op ons zouden wachten. In de late namiddag zijn we dan nog iets gaan eten en tegen 17uur zijn we terug naar het hotel gegaan waar we nog een douchke konden nemen alvorens we naar de luchthaven vertrokken. We waren goed op tijd op de luchthaven en alles verliep redelijk vlot waardoor we nog tijd hadden om nog iets te gaan drinken voor we opstegen. Om 23uur zijn we vertrokken, iets later kregen we eten op de vlieger en terwijl het eten nog op mijn tafeltje stond was ik al vertrokken… Ik heb geslapen tot net voor we in Londen aankwamen!

1 juni 2013

Dé grote dag… In Londen hadden we drie uurtjes de tijd om over te stappen maar we moesten terug langs alle customs passeren waardoor we uiteindelijk een uurtje voor we vertrokken aan onze gate aankwamen. Nu begonnen de zenuwen echt wel te komen. Binnen 3 kwartier zouden we landen in Brussel, na 7 maanden en 2 weken eindelijk terug in België… Ik was superblij om terug te komen maar langs de andere kant vond ik het jammer dat het nu al voorbij was. Op al die tijd hebben we zoveel gedaan, meegemaakt en gezien, zoveel nieuwe mensen leren kennen, fantastische landen bezocht, prachtige plaatsen ontdekt,… maar toch hadden we het gevoel dat het zo om was. Als ik terugdenk aan de dag dat we vertrokken lijkt het al een eeuwigheid geleden omdat er in de tussentijd zoveel gebeurd is maar toch lijkt het zo voorbij gevlogen te zijn. We weten het allebei heel zeker, dit is echt iets dat ons ons hele leven zal bijblijven en waar we nog vaak aan zullen terugdenken. We hebben elkaar beter leren kennen, het ging niet altijd even gemakkelijk dat reizen, af toe hadden we wel eens woorden, maar toch lukte het ons altijd om toch door te gaan. We hebben allebei het gevoel dat we hier als koppel veel sterker zijn uitgekomen. Ik had dit voor geen geld van de wereld willen missen!!
En daar was dan het grote moment… ik had er alleen maar van kunnen dromen… een hele bus vol familieleden en vrienden stonden ons in de inkomhal van de luchthaven op te wachten met spandoeken, kaarten en bloemen. Ons hadden ze wijsgemaakt dat nonkel Ludo en nonkel Walter ons zouden komen ophalen maar neenee, de oudjes en familie hadden weer een heel ontvangstcomité geregeld. FANTASTISCH!! Het was zo overweldigend allemaal dat ik me achteraf zelfs al niet meer kon herinneren wie ik allemaal had gezien en had vastgepakt om te knuffelen en te kussen! Eens bij onze papa aangekomen bleef het volk maar toestromen, werden er hapjes geserveerd en vooral veel drank… 's Avonds nog bij de chiet beland en op een fuifje bij ons in Olen en uiteindelijk om 5uur thuis aangekomen. Wij hadden ons geen betere terugkomst kunnen inbeelden en willen bij deze iedereen nog eens superhard bedanken voor al de moeite en tijd die ze hier weeral hebben willen insteken!! (want na het geweldige terugkomstfeestje na mijn Suriname avontuur had ik hier niet eens meer op durven hopen!!) ALLEMAAL SUPERBEDANKT VOOR DE GEWELDIG ONVERGETELIJKE TERUGKOMST EN VOOR AL DE LEUKE REACTIES OP DE BLOG EN DE FOTOS! Hopelijk hebben jullie er op deze manier ook een beetje van kunnen genieten. Voor ons was het in ieder geval van de eerste tot de laatste minuut ONVERGETELIJK!

J&C!

• 06 Juni 2013 - 16:49

Gerda:

hei Cato en Jef,
    ik heb ook genoten van de eerste tot de laatste foto's en verhaaltjes op de blog!!!!
    En zoals beloofd hebben jullie de zomer meegebracht!!
    Ik had al gehoord van je tante Nicole dat jullie thuiskomst zo emotioneel was.
    Jullie avontuur zit erop,maar ik ben wel zeker dat er nog wel verre reizen in het vooruitzicht liggen,want reizen zit zo wat in jullie bloed!
    Geniet nu maar van ons Belgelandje en blijf voor mekaar zorgen zoals jullie de voorbije maanden voor elkaar gezorgd hebben.

En nu zeg ik tot ziens ipv tot blogs
    grtjs

• 06 Juni 2013 - 16:56

PAPA:

Ook ik wil iedereen nog eens bedanken voor de super ontvangst op de luchthaven, Ik bedank ook iedereen nog eens omdat ze zo goed hebben kunnen zwijgen. Ook wil ik Tante Nicole, Nonkel Jan en Hilde nog eens bedanken voor alles klaar te zetten hier !!! . Ik ben blij dat ik jullie ben komen halen in New York City , want waar had dit avontuur anders gestopt :-)