Guayaquil, Salinas en de Galapagoseilanden - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jef Cato - WaarBenJij.nu Guayaquil, Salinas en de Galapagoseilanden - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jef Cato - WaarBenJij.nu

Guayaquil, Salinas en de Galapagoseilanden

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

04 Februari 2013 | Ecuador, Quito

27 januari 2013

In de voormiddag zijn we met de bus vertrokken richting Salinas. Martha had gezegd dat dit een leuk strandje was op ongeveer 2uur rijden van Guayaquil. Uiteindelijk zijn het bijna 3 uur geworden ;-) Toen we daar aankwamen regende het. We zijn dan op de dijk een lekker visgerechtje gaan eten en hebben daarna nog wat over het strand gewandeld. We verschoten er eigenlijk nog van hoeveel mensen daar aan het zwemmen waren want het regende. Het was wel warm genoeg en ook het water had een aangename temperatuur. Wij hebben toch maar wijselijk gepast voor het zwemmen :-) Rond half vier zijn we terug richting Guayaquil vertrokken en deze keer reden we er inderdaad maar twee uur over. Raar... Toen we terug aankwamen bij Martha hebben we samen met Abraham besproken hoe onze trip naar de Galapagoseilanden er ongeveer zou uitzien want het is allemaal nog niet zo concreet. Wij hebben de trip via zijn nichtje geboekt en zij gaat dan zien dat alles in orde is wanneer wij daar aankomen. 's Avonds zijn we met Abraham naar de cinema geweest, naar Django, weer een heerlijk stukje Quinten Tarantino en om 2uur waren we terug thuis.

28 januari 2013

Na alweer een heerlijk ontbijt zijn we in de voormiddag met Abraham onze vliegtuigtickets gaan boeken voor morgen. Hij dacht dat er nu een promotie was voor de Galapagoseilanden maar niet dus.. Deze geldt alleen maar voor de Ecuadorianen. Ook de prijzen voor ons waren veel hoger dan voor iemand van Ecuador. Wij hebben bijna 500 dollar betaald voor onze vlucht terwijl iemand van Ecuador nog geen 200 dollar betaald. Ook het inkomticket voor de Galapagoseilanden is voor buitenlanders 100 dollar, voor Ecuadorianen 6 dollar! Wat een gedoe... Als we zoiets in België zouden invoeren dan is het één en al van discriminatie ;-) Achja, wij zouden onze droomreis hierdoor niet laten beïnvloeden! Kost wat kost, wij moeten daar geraken!! Na de middag nog een boek met de dieren van de Galapagoseilanden gekocht en voor de rest van de dag niet zo heel veel meer gedaan.

29 januari 2013

Joooepie! Vandaag vertrekken we naar de Galapagos. 's Morgens nog een douchke genomen en na het ontbijt heeft Martha ons naar de luchthaven gebracht. We konden onze spullen daar laten dus dat was gemakkelijk, dan moesten we niet heel onze rugzak meenemen naar de Galapagos. Rond 10.50u vertrokken we dan eindelijk richting Baltra! We waren superzenuwachtig want dit is echt iets dat al jaren op ons verlanglijstje stond :-) Rond 11.50u (plaatselijke tijd, het was een kleine 2uur vliegen) stonden we op Baltra! Het was ongelofelijk warm, rond de 30° maar nu scheen de zon dus dat maakte het nog eens extra warm. Onze gids, Mariano, stond ons met een bordje op te wachten en we vertrokken richting de ferry om over te steken naar Santa Cruz, het hoofdeiland, waar we de eerste twee dagen zouden verblijven.
Na de lunch zijn we de highlands ingetrokken op zoek naar de grote landschildpadden. Het duurde nog geen 5 minuten of we kwamen er al eentje tegen, en daarna nog honderden! Wat was me dat hier. Ik kon mijn ogen niet geloven. We wandelden wat rond door de highlands en bezochten ook nog een lavatunnel en een plantage waar ze suikerriet en koffie verwerkten. Na ons avondeten hebben we nog wat rondgelopen in Puerto Ayora en dan op tijd in ons bed gekropen.

30 januari 2013

Onze trip vandaag begon al vroeg. Om 6uur stonden we aan de Galapagos Deep, de maatschappij waarmee we naar Isla Bartolomé zouden gaan. Eerst was het een dikke twee uur varen met de boot en kregen we ons ontbijt, onderweg vaarden we langs Daphné Major, een klein eiland waar allemaal vogels op broeden en we zagen zelfs een paar dolfijnen in de verte, een zeeleeuw, een rog en een koppel schildpadden paren. De boot was echt prachtig. Vanboven konden we genieten van het uitzicht en in de boot zelf was er een eetruimte en een ruimte waar een grote flatscreen hing en waar je films en documentaires kon kijken. Eens op Bartolomé aangekomen werden we onthaald door veel vogels en honderden Sally Lightfoot krabjes, supergrappige krabjes! We zijn tot het uitzichtpunt gewandeld en hadden daar een prachtig overzicht over Bartolomé en een stuk van Isla Santiago. Eens terug aan de boot aangekomen vaarden we met de kleine panga (onze boot kan zelf niet tot aan de kant komen dus we moesten altijd overstappen op een kleiner bootje om aan land te komen) langs de rotsen en zagen daar pinguins en weer veel vogels. De Jef was al helemaal in zijn nopjes :-) Daarna vaarden we met de boot verder tot aan Isla Santiago wandelden daar over de lavavlaktes en kregen uitleg van onze gids over de verschillende soorten lava. Toen we op het strandje aankwamen lag ons snorkelgerief al klaar en konden we gaan genieten van de mooie onderwaterwereld rondom deze prachtige eilanden. Het was echt fantastisch! We zagen honderden tropische vissen. Ik had al eens gesnorkeld in Thailand en dat was ook super maar deze vissen waren zooo veel groter en de kleuren die ze hadden, dat kan je je bijna niet voorstellen hoe mooi dat was. Sommige waren roos met groen, andere oranje met geel, blauw met geel,... Toen we bovenkwamen aan een rotskant zaten er ineens 4 zeeleguanen voor onze neus en iets later kwamen we een stuk tegen waar wel 1000 zeesterren op de grond lagen. Precies een sterrenhemel maar dan in het water. Dit had ik echt nog nooit gezien! Wat een paradijs was me dat hier. Iets later werden we door onze gids het water uitgeroepen want de lunch stond klaar. Het was ondertussen bijna 15u en we moesten aan onze terugtocht richting Santa Cruz beginnen. Onderweg nog genoten van de zon en rond 17.30u waren we terug in Santa Cruz waar we nog wat langs de kustlijn gewandeld hebben. Daarna was het alweer tijd voor ons avondeten en kochten we allebei een tshirtje van de Galapagos ;-)

31 januari 2013

Na het ontbijt vertrokken we met Amelia (de vriendin van Abraham) naar Tortuga Bay. Het was een dik half uur wandelen. Gelukkig was het nog bewolkt want er was zo goed als geen begroeing waardoor het heel warm zou zijn in de zon! Toen we op Tortuga Bay aankwamen wist ik niet wat ik zag. Een parelwitstrand, het fijnste zand dat ik ooit al gevoeld had tussen mijn tenen en dan daar opeens massas leguanen die lagen te rusten op de stenen. Alweer de hemel op aarde voor ons! We wandelden wat rond en genoten van alles rondom ons. Tegen de middag gingen we terug richting Puerto Ayora maar ondertussen was de zon erdoor gekomen en was het bakken geblazen op de terugweg. Na een lekkere jugo (sapje) onze lunch gaan eten en daarna vertrokken we met de boot naar Isla Isabela. We hadden gedacht dat het ongeveer zo'n boot zou zijn zoals die naar Bartolomé, maar niet dus, met meer dan 20 zaten we op een boot waar normaal 15 man op mag denk ik. Het was dus 2 en half uur afzien, toen we aankwamen was ik ook half geradbraakt en voelde mijn rug nog amper! Ook hier stond er een gids ons op te wachten. We werden naar ons hotel gebracht en daarna reden we naar een meer met Galapagosflamingo's. 's Avonds hebben de Jef en ik nog wat rondgelopen op Isla Isabela en na het avondeten zijn we samen met Greg, een Amerikaan, nog cocktails gaan drinken op het strand. We hadden ook van de vrouw van ons hotel gehoord dat wanneer we met hoogwater zouden wandelen op het strand we kans hadden om soepschildpadden te zien die hun eitjes daar gaan leggen. De Jef en ik dus met volle moed vertrokken. En we waren nog geen kilometer ver en we kwamen al een spoor tegen, we konden geen pillichten gebruiken want dan zouden we de schildpadden afschrikken. We moesten ook uiterst stil zijn om ze niet te storen. Het spoor was duidelijk zichtbaar door het maanlicht maar iets verder liep ook een spoor terug naar de zee dus deze hadden we gemist. Een paar honderd meter verder hadden we meer geluk! Er liep maar één spoor richting het droog gedeelte van het strand dus we gingen op zoek naar de schildpad. Hij begon juist aan zijn terugtocht naar de zee. Ik was echt ongelofelijk blij! Toen ik in Suriname was vertrokken we net voor het schildpaddenseizoen terug naar België dus daar had ik ze gemist maar hier kregen we dus de kans om ze te zien. We hadden ons statief van de camera meegenomen en probeerden een paar foto's te nemen. Ze waren niet allemaal even duidelijk maar je kon goed zien dat het een soepschildpad was! Toen ze helemaal terug de zee in was zijn we maar gaan slapen. Morgen zou het immers weer vroeg dag zijn.

1 februari 2013

Om 7u stonden we helemaal gepakt en gezakt voor alweer een nieuwe dag op deze prachtige eilanden. Het was slecht weer vandaag (de eerste dag regen van het jaar! Maw, het had dus een hele maand nog niet geregend). We beklommen de vulkaan Sierra Negra maar we hebben er eigenlijk niets aan gehad. Toen we bovenkwamen aan de krater hing er één groot wolkendek voor onze neus dus dat was wel een teleurstelling. We zijn dan verder gewandeld tot aan vulkaan Chico waar we een wandeling maakten over de verschillende soorten lavaformaties. Rond 14u waren we terug in ons hotel, hebben we een uurtje gerust en zijn dan vertrokken om te gaan snorkelen. Deze keer was het snorkelen nog spectaculairder dan de vorige keer. Buiten al de mooie tropische vissen die ook hier rondzwommen zagen we opeens een soepschildpad op ons komen afzwemmen... De Jef en ik volgden hem want ze zwemmen redelijk traag en na nog geen 5 minuten zagen we opeens nog 4 andere soepschildpadden, dit gevoel was gewoon onbeschrijfelijk. Wij zwommen daar gewoon tussen 5 soepschildpadden. Ik voelde mij de gelukkigste mens op aarde. Waaauw! Na een tijdje hebben we ze dan maar met rust gelaten en passeerde er nog een zeeleeuw en zagen we nog enkele roggen. Daar verschoot ik ook van, ik wist niet dat dat zo groot was zo'n rog.. Jammer dat we geen onderwatercamera hadden maar je kunt me geloven, het was nog mooier en nog fantastischer dan dat je je kunt inbeelden! Na het avondeten zijn we met de vrouw van het hotel en Greg nog wat cocktails gaan drinken in een bar aan het strand en daarna nog eens gaan kijken of er nog schildpadden waren. Deze keer hadden we direct geluk, er waren twee vrouwtjes vlak bij elkaar eitjes aan het leggen. De vrouw van het hotel was overgelukkig want ze was al zo dikwijls over het strand gewandeld 's avonds en in de zeven maanden dat ze hier was had ze nog nooit een schildpad zien eitjes leggen. Ook vandaag lagen we weer rond 1uur in ons bed, het zou weer vroeg dag zijn!

2 februari 2013

Om half 6 moesten we gepakt en gezakt klaarstaan want dan zouden we naar de haven gebracht worden. Deze keer hadden we iets meer plaats op de boot maar had ik weer de pech dat ik naast een zatte Rus zat! Amai, die stonk uren in de wind!!! Ik had dan ook de hele tijd schrik dat hij over mij zou overgeven maar uiteindelijk ben ik proper en wel op Santa Cruz aangekomen. Mariano stond ons terug op te wachten en normaal zouden we na het ontbijt nog langs het Charles Darwin Station gaan maar daar was jammer genoeg geen tijd meer voor... Hij dacht dat onze vlucht later was maar niet dus, om 11.20u vertrok onze vlucht en we moesten op tijd in de luchthaven zijn. Ons Galapagosavontuur was echt een superervaring. Zeker en vast één van de mooiste tripjes die ik ooit al gedaan heb in mijn leven!! Onbeschrijfelijk mooi.
Om half 3 zijn we in Guayaquil geland en zijn de Jef en ik maar onmiddellijk langs het busstation gereden om een busticketje voor vanavond te kopen. Om 22.10u hebben we een bus naar Quito. Daarna terug naar Martha en haar familie gereden, nog gedoucht en iets gaan eten. Rond half tien heeft Martha ons dan naar het busstation gebracht en konden we ons avontuur verder zetten. Ik vond het wel jammer om te vertrekken. Martha en Abraham zijn echt twee fantastische mensen en we hebben echt een superleuke tijd gehad met hen en hun familie maar we hebben nog maar een goeie 10 dagen in Ecuador dus het was tijd om door te reizen! De Jef en ik zijn er rotsvast van overtuigd dat we ooit nog terugkomen naar de Galapagos (dan met een onderwatercamera ;-) ) en we hebben hen dan ook gezegd dat we zeker en vast wel een bezoekje zouden brengen! Deze keer moesten we het doen met een iets minder comfortabele bus... Het was een gewone bus met zetels die redelijk ver achteruit gingen dus als degene voor jouw zijn zetel achteruit deed dan zat je bijna met je neus in het haar van de persoon voor je... Het zou dus weer een redelijk slapeloos nachtje worden...

3 februari 2013

Rond 6u zijn we aangekomen in Quito en met de taxi tot aan onze hostel gebracht. We konden nog niet op de kamer dus hebben de Jef en ik nog wat in de zetel gelegen. Ik was al begonnen met foto's te selecteren voor op facebook en de Jef heeft nog wat geslapen. Toen we na de middag dan eindelijk op onze kamer konden heb ook ik nog 4uurtjes geslapen. Heerlijk, zo'n middagdutje :-) Daarna nog langs de winkel geweest en spaghetti gemaakt.

Hasta pronto amigos!

J&C

• 04 Februari 2013 - 10:18

Mama:

Als je die verhalen leest heb je toch altijd wel een beetje het gevoel dat je er zelf bijwas.
    In Egypte vond ik het ook al de moeite om te snorkelen maar daar hebben we wel geen soepschildpadden gezien ;-(.
    Ik vind het ook wel leuk en geruststellend dat ge altijd zo een vriendelijke mensen tegenkomt.
    En nog eens teruggaan??? Ge zult nog zoveel tegenkomen dat ge zegt van dat wil ik nog wel eens zien maar ge moet keuzes maken int leven he ;-)
    Allee, nog veel plezier in Ecuador en op naar het volgende
    Voorzichtig zijn he ;-) xxx
    mama

• 04 Februari 2013 - 10:32

Tante Nicole:

Na het lezen van dit reisverslag heb ik voor mezelf een pauze van 1 uurtje moeten inlassen om te bekomen van wat ik gelezen en gezien heb,dit is wel echt super mooi,ik kan me niet inbeelden dat zoiets echt bestaat! Wat moet het dan voor jullie geweest zijn om het in levende lijven te aanschouwen???
    Dat deze trip voor de toeristen zo duur is,is normaal omdat het een een bron van inkomsten is die ermee voor zorgen dat deze prachtige eilanden zorgvuldig worden beheerd,dus jullie dollars zijn goed besteed.
    Het leek me ook de ideale plek om iemand ten huwelijk te vragen(of was de Jef de ring in de rugzak bij Martha vergeten???)
    Zorg goed voor elkaar x

• 04 Februari 2013 - 18:47

Papie:

Hier zijn geen woorden voor
    Weer zo een sjik verhaal
    Nu rap naar de foto's gaan zien sé
    DIKKE KUS XXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    PAPIE

• 04 Februari 2013 - 19:33

Moemia:

dat hebben jullie alweer goed gedaan veel gezien en mooie vissen maar opgepast voor zatte russen en op tijd gaan slapen nog veel plezier kusjes

• 05 Februari 2013 - 10:49

Gerda:

zonder woorden...

• 09 Februari 2013 - 16:10

Mama:

Allee, de kodak is besteld zalla (samengelegd met papa).
    Als An en Marc die dan meebrengen naar Cuba kunnen jullie daar, als ge dan nog eens gaat snorkelen, mooie foto's mee trekken zodat wij daar ook van kunnen meegenieten.
    Oh, ik zou dat ook nog eens graag doen se, da is zo de moeite he ;-)
    Hier gaat de winter terug beginnen denk, terug SNEEUW, vriezen, ... als maar vlug mei is ;-)
    Voorzichtig zijn en tot de volgende xxx
    mama, pa, Thomas en Loesje (op de paal)

• 13 Februari 2013 - 14:50

Jinse:

EINDELIJK nog eens tijd gevonden om de verhalen te lezen en wat een boterham seg. Zo'n leuke dingen dat jullie al gedaan hebben! Dit is toch echt wel de reis van jullie leven :-). Geniet er nog superhard van en tot snel!
    Dikke kus en groetjes van bram

• 14 Februari 2013 - 03:00

Jef En Cato:

Jaja, vanaf Cuba zal ook de onderwaterwereld niet meer aan ons alziendfoto-oog ontsnappen want ik heb van mijn liefste oudjes een onderwatercamera gekregen :-D DANKUUUUUUUUUU!!!

En de Galapagos is echt iets machtig prachtig! Het is in het echt NOG fantastischer dan dat je je kunt inbeelden. Een dierentuin zonder omheining!!