Copacabana, Isla del Sol, Cusco en Inca Trail - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jef Cato - WaarBenJij.nu Copacabana, Isla del Sol, Cusco en Inca Trail - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jef Cato - WaarBenJij.nu

Copacabana, Isla del Sol, Cusco en Inca Trail

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

17 Januari 2013 | Peru, Arequipa

4 januari 2013

Vandaag stond onze Isla del Sol trip op het programma. Om half 9 vertrok onze boot vanuit Copacabana richting de noordelijke haven van Isla del Sol. Het was schitterend weer vandaag. Bijna geen wolkje aan de hemel! Na een twee uur durende boottrip kwamen we aan op Isla del Sol. Normaal bestaat de trip er zo uit dat je eerst twee uur rondwandeld op het noordelijke stuk van het eiland en dan met de boot naar het zuidelijke deel vaart en daar ook nog een twee tal uurtjes rondwandeld. Maar wij zouden gewoon van noord naar zuid wandelen en dan de boot op het einde terug naar Copacabana nemen. Het wandelen op zich viel goed mee. Ondertussen zijn we toch al wel wat gewend aan de hoogte precies (het Titicacameer ligt op 3800m hoogte en wij wandelden op Isla del Sol meestal op een 4000m hoogte). Onderweg kwamen we dan wat inca-dingen tegen maar dat stelde eigenlijk niet al te veel voor. De natuur daarentegen was prachtig. Omdat we boven op de berg liepen hadden we de hele tijd een mooi overzicht over het Titicacameer en de rest van Isla del Sol. Na een dikke 10km gewandeld te hebben kwamen we aan in het zuidelijke deel waar we nog een terrasje gedaan hebben en dan op onze boot gingen wachten. We zagen hem al liggen dus gingen al op de pier naast de boot wachten. Normaal zouden we om 15.20u kunnen instappen zodat we om 15.30u konden vertrekken... Maar om 15.20u was er nog steeds niemand aan de boot, iets later kwam er dan toch iemand aan en we vroegen wanneer we op de boot konden want we zouden toch vertrekken om 15.30u... Niet dus, hij wees mooi naar een boot die juist vertrok, oh dat is jullie boot! Daar stonden we dan weer, onze boot gemist. Goed dat er een half uurtje later nog een andere boot vertrok van dezelfde maatschappij waar wij mee hadden geboekt anders hadden we waarschijnlijk onze bus in Copacabana gemist! Eens in Copacabana aangekomen hebben we nog snel iets gegeten, onze bagage opgehaald in onze hostel en zijn we richting de bus vertrokken. Om 18.30u konden we vertrekken richting Cusco! 's Nachts heb ik amper geslapen omdat ik veel last had van mijn verbrande nek en armen. Ik had me in het begin van de dag ingesmeerd maar in de namiddag waren er wat wolken komen opzetten dus had ik me niet meer ingesmeerd, slecht plan bleek achteraf! Ik denk dat ik nog nooit zo hard verbrand ben geweest als nu... Mijn nek ziet vuurrood en zelfs mijn handen waren verbrand...

5 januari 2013

Om 5uur zijn we met de bus aangekomen in Cusco. Na een korte taxirit kwamen we aan in onze hostel waar we al direct op onze kamer mochten... ZALIG! We hebben allebei nog tot 10u geslapen en zijn dan de stad ingetrokken. Ik had superveel last van mijn verbrande nek en armen dus kleren dragen was redelijk pijnlijk. Het heeft zo goed als de hele voormiddag geregend dus onderweg maar een paragua (paraplu maar dan in het Spaans ;-) ) gekocht en wat rondgeluisterd voor tripjes naar Machu Picchu en tripjes in de omgeving van Cusco. We hadden van Lucas nog een Leffe meegekregen die we moesten gaan overhandigen aan Guy, een vriend van hem die hier touroperator is. Uiteindelijk bij hem beland en hij had nog last minute trips over het “originele” Inca pad naar Machu Picchu in de aanbieding, normaal moet je dit maanden op voorhand boeken omdat deze Inca trail ongelofelijk populair is. We hebben deze dan ook maar ineens geboekt. Van 11 – 14 januari gaan we dus een vierdaagse wandeltrip doen van 42km naar Machu Picchu. Voor de rest van de dag nog iets gaan eten in de stad, 's avonds spaghetti gemaakt in onze hostel en geschaakt op ons nieuwe schaakbord (de spanjaarden tegen de inca's ;-) ).

6 januari 2013

Na het ontbijt, met pannenkoeken!, zijn we de stad ingetrokken. Het was heel erg druk op de plaza de armas (markt). Blijkbaar wordt driekoningen hier serieus gevierd. Al de kerken stonden stampvol Peruvianen met allemaal een mandje vast waar dan een pop inlag die verkleed was als 'koning', ook reden er vanalle parades door de straten en was er een dansoptreden van kindjes op het marktplein. 's Middags zijn we iets kleins gaan eten en dan maar terug richting onze hostel vertrokken. Er zijn hier weer honderden souvenirshops in Cusco maar wij hebben alles al gekocht dat we wilden hebben en aangezien de mensen van de winkeltjes hier iets opdringeriger zijn als in Bolivië hadden we het al snel gehad en zijn we maar terug vertrokken richting de hostel. Onderweg nog in de supermarkt (jaja, ze hebben hier terug winkels...) gestopt om groentes, rijst en vlees te kopen zodat we deze avond nog eens lekker konden koken. Na ons heerlijk avondmaal nog wat gelezen over Cusco en de rest van Peru en een rustig avondje in de hostel gehouden.

7 januari 2013

Normaal zouden we vandaag meegaan met de gratis citiytour van de Lokihostel maar omdat het in de namiddag begon te regenen hebben we hier maar wijseljk voor gepast! Wel hebben we een tripje geboekt voor morgen naar Maras Moray. Hopelijk zit het weer dan beter mee. Voor de rest van de dag nog wat rondgelopen in de stad en iets gaan drinken en eten in de hoogste Ierse pub van de wereld (hier in Bolivië en Peru is het duidelijk de mode om van alles “het hoogste” te hebben). 's Avonds nog wat in de hostel rondgehangen en onze tickets van Mexico naar Amerika geboekt! We zullen van Cancun naar Salt Lake City vliegen en daar een auto huren zodat we ook Yellowstone NP nog kunnen bezoeken alvorens we naar LA gaan om daar ons mama en pa op te halen.

8 januari 2013

Deze morgend moesten we om 9u aan het touroperator bureautje zijn want van daaruit zouden we vertrekken naar Maras Moray. Het duurde nogal voor alles daar geregeld was... Het was precies alsof iedereen hier samen kwam en ze dan nog moesten uitzoeken wie in welk busje moest om dan verder te kunnen rijden naar de plaats van bestemming. Rond kwart voor tien zijn we dan toch eindelijk kunnen vertrekken, mits een drie kwartier vertraging ondertussen ;-) Onderweg nog in Chincero gestopt en tegen de middag aangekomen in Maras Moray. Maras Moray is een grote oude inca site die vroeger werd gebruikt als soort van laboratorium om uit te zoeken welke planten/groenten het beste groeiden op welke hoogte... Het is dan ook een grote “kuil” met allemaal cirkels op verschillende hoogtes, erg indrukwekkend om te zien. Daarna zijn we nog doorgereden daar salineras in de buurt. Dit was ook een oude inca site die nu nog steeds wordt gebruikt om zout te winnen. Uit de berg die grenst aan de salineras komt water dat vol zout zit, dit wordt dan opgevangen in allemaal “kommen” van een paar vierkante meter groot, het water droogt hier dan in op en het zout wordt verwerkt. Tegen half vier kwamen we dan terug aan in de stad, zijn we nog langs de winkel geweest en hebben nog gekookt in de hostel.

9 januari 2013

Na het ontbijt zijn we in de stad onze was gaan binnen doen. Vandaag zouden we nog eens een lazy dagje houden. In de stad rondgehost om lekker fruit te zoeken (blijkbaar niet zo gemakkelijk te vinden hier!!), vlees voor deze avond en nog wat ander lekkers. In de namiddag nog geskypt met de mamie en de papie en spaghetti gemaakt. 's Avonds onze was gaan ophalen en niet te laat in ons bed gekropen.

10 januari 2013

Vandaag uitgeslapen en na de middag de stad ingetrokken. We hebben twee wandelstokken gekocht voor de Inca Trail van morgen, energiebars, kranten (voor in onze natte schoenen die we zeker en vast wel zullen hebben...), water,... Rond half 6 zijn we richting Loki afgezakt want we hadden nog een meeting voor morgen. We zullen in totaal met een groep van 22 stappers zijn en we hebben 19 porters (die al de tenten, eettenten, eten, stoelen, tafels,... dragen), 1 kok en 3 gidsen. Onze groep met de Engelstalige gids zou uit 8 personen bestaan. Na de meeting terug naar de hostel gegaan, nog gekookt en onze rugzak gepakt voor morgen! SPANNEND!!!

11 januari 2013

Tussen 5u en 5.20u zouden we opgehaald worden dus om kwart na 4 waren we al wakker. Om kwart na 5 werden we dan opgehaald en het was al superhard aan het regenen... Dat begon hier al goed! Na een ontbijt in Ollantaytambo reden we verder tot “km 82” waar de Inca Trail begint! Ik was wel zenuwachtig. Het was ondertussen gestopt met regenen dus daar waren we al blij om! We moesten allemaal onze reispassen laten zien, kregen er een stempel in en mochten dan één voor één de brug over tot op de Camino del Inca. De eerste dag viel goed mee. Ik denk dat we een kleine 10 km gewandeld hebben met af en toe een archeologische site onderweg waar we dan uitleg kregen. Onderweg hebben we een kwartiertje regen gehad. In het begin was het wandelen redelijk vlak met af en toe eens berg op en terug berg af. Iets na de middag hadden we dan onze lunch. We kwamen aan op een klein open grasveldje waar de porters de eettent hadden rechtgezet en ze samen met de kok druk bezig waren met het bereiden van het eten. Die mannen dat zijn echt wonderkerels. Elke porter draagt rond de 25 à 30kg (eten, tenten,stoelen,...) en als wij wandelden op het incapad komen zij ons voorbij gewandeld precies alsof het niets is! Als lunch kregen we elke dag soep, een hoofdgerecht en maté. Altijd ongelofelijk lekker! Rond een uur of 5 zijn we aangekomen aan onze eerste slaapplaats (2853m). De tenten stonden allemaal al recht en we konden al onmiddellijk aanschuiven voor een kopje maté, popcorn en koekjes. Even daarna kregen we al ons avondeten en rond 20u zijn we gaan slapen.

12 januari 2013

Deze morgend werden we door de porters gewekt om 5u met een kopje cocathee. Perfect om de dag mee te beginnen. Om half 6 was het ontbijt met pannenkoeken en tegen 6u vertrokken we voor de ergste dag van deze trektocht... 5u trappen omhoog, en dan nog anderhalf uur naar beneden tot de kampplaats, goed voor een dikke 10 km!! In het begin heeft het even geregend maar na een kwartier was het alweer gedaan. Het was echt een hel met al die trappen... Het is niet dat ze allemaal dezelfde hoogte hebben en even ver uit elkaar liggen dus het duurde even voor ik iets of wat een ritme had gevonden om te wandelen. “Walk slow but keep walking” was dan ook mijn motto van de dag ;-) Sommige mensen zag je dan paseren tegen 5km/u maar na elke 50meter moesten ze rusten... Onderweg waren er twee rustplekken, na een klein snackje en een drankje konden we telkens onze tocht verderzetten richting de top, de Warmiwañusca of de “dead woman's pass” op 4313m. De laatste anderhalf uur omhoog heeft het de hele tijd geregend wat het nog vermoeiender en zwaarder maakte omdat de stenen glad werden. Maar dan zie je opeens die top en weet je dat er je er bijna bent! Na ongeveer 4 en half uur gewandeld te hebben bereikte ik de top, ik was zo blij! Het ergste van deze trip was al achter de rug. De Jef was op de laatste rustplaats achtergebleven omdat hij nog een sigaretje ging roken en meestal haalde hij mij toch in maar deze keer niet, ik wachtte dus boven op hem en dan hebben we samen nog een klein anderhalf uurtje naar beneden gewandeld tot aan onze kampplaats (3564m). Rond 14u kwamen we daar dan aan, bij de eersten van onze groep zelfs... Verrassend want ik vond van mezelf dat ik supertraag ging maar het viel dus al bij al nog mee ;-)
We hadden lunch op onze kampplaats en voor de rest van de namiddag hebben we siësta gehouden in onze tent... Dat hadden we nu wel nodig! Tegen half 5 was het dan alweer theetijd en iets daarna kregen we ons avondeten. Ook vandaag lag iedereen vroeg in zijn bed, rond 19.30u.

13 januari 2013

Ook vandaag werden we met een kopje cocathee gewekt door de porters, maar deze keer pas om 6u ;-) Na het ontbijt, deze keer met een omelet, konden we aan onze derde stapdag (een kleine 10km) beginnen. Deze begon ook weer met een paar uur omhoog klimmen tot op 3921m... Het wandelen viel al beter mee dan gisteren en de klim werd onderbroken door een stop bij een archeologische site, de Sayamarca. Nadat we de top weer bereikt hadden was het heel de tijd op en neer tot een volgende archeologische site, de Puya Patamarka. Hierna moesten we nog een dik half uur wandelen voor de lunch. Na de lunch hebben we nog een klein half uurtje rondgehangen op de lunchplaats om daarna onze tocht verder te zetten tot aan de kampplaats (+/-3750m). Ook hier waren we weer op tijd, rond 15u kwamen we aan. Het was vanboven op een berg en opeens begon het rond 16u helemaal open te trekken. Het zicht was echt prachtig met al de bergen rondom ons! Rond 17u kregen we thee en om half zeven was het alweer avondeten. Na het avondeten hebben we afscheid genomen van onze porters en kok want zij zouden morgen al terugkeren naar Cusco in de voormiddag. Rond 20u lagen we in ons bed voor een korte nacht!

14 januari 2013

Om 2.50u werden we wakker gemaakt door de porters... Normaal zouden we pas gewekt worden om 3.15u maar dat was precies slecht gecommuniceerd... Ze waren al bezig met het afbreken van onze tent toen we er nog inlagen!! Het moest opeens precies heel snel gaan want om 3.15u waren we al op pad, we kregen allemaal een pakketje met wat koekjes en een sapje in want ontbijten om 3u zat er nu niet direct in, alhoewel ik dat wel zou kunnen! Zonder ontbijt ben ik geen mens ;-) We begonnen onze tocht met meer dan 2000 incatrappen naar beneden... Met een koplamp op ons hoofd, poncho aan (want het regende weeral) en onze rugzak op onze rug konden we dus beginnen aan onze laatste stapdag van een dikke 12km. Rond kwart na 6 kwamen we aan een controle post waarvan het niet meer zo ver was tot Machu Picchu. Het weer zag er niet al te best uit... De wolken hingen redelijk laag en het bleef maar regenen. En jaja, toen we aan de sungate aankwamen hing er één groot wit wolkendek over heel de vallei... Ik was superteleurgesteld want had ik daar 4 dagen voor gewandeld?! Na een kwartier was het nog altijd niet beter en zijn we maar naar beneden gewandeld, naar Machu Picchu zelf. Het regende nog altijd en de wolken hingen er nog steeds. Toen we aan onze gidstoer begonnen begon het een beetje op te klaren en beter en beter begonnen we een zicht te krijgen op Machu Picchu! Tegen 11u was onze gidstoer afgelopen en hebben we nog wat rondgelopen op de site. 's Middags zijn we dan iets gaan eten (SUPERDUUR, meer dan 4 euro voor een beker cola! Dat is nog duurder dan Bobbejaanland!!!) en het begon terug te regenen. Ik wilde supergraag nog terug naar de sungate gaan maar die bleef maar in de wolken hangen. Rond half 3 zijn we dan maar naar Aguas Calientes vertrokken met de bus want de mannen wilden nog graag een biertje gaan drinken, en je raadt het nooit! We zaten nog geen 5 minuten in de bus en het stopte met regenen en de zon begon zelfs te schijnen?!?! Ik dacht dat ik zot werd... Wij zaten daar al uren te wachten en nu ineens zal het eens beginnen opklaren :-S In Aguas Calientes konden we dan gratis een douche nemen in één van de hostels en kregen we nog een gratis dagmenu. Rond 18.15u vertrokken we naar onze trein die tegen 18.45u vertrok richting Ollantaytambo. Van daaruit moesten we nog een twee tal uurtjes naar Cusco rijden waar we tegen 23u terug aankwamen. Eens in onze hostel aangekomen direct in ons bed gekropen en geslapen tot half 10! Wij waren KAPOT!

15 januari 2013

Deze morgen speciaal om half tien opgestaan voor het lekkere pannenkoekenontbijt! Ik kwam daar aan tegen kwart voor 10 en alles was al opgeruimd :-( Geen ontbijt voor mij dus. Tegen de middag zijn we terug naar Loki gegaan om onze mattekes en slaapzakken terug te brengen en daarna zijn we nog met Kim en Jimmy, een Australiër en een Amerikaanse van onze groep, iets gaan eten. Normaal zou David (ook een Amerikaan) ook nog komen maar die was te ziek... Na de middag nog wat rondgelopen in Cusco en daarna in de hostel deze blog gaan afwerken voor jullie! De Jef is terug naar het centrum gegaan, hier staan ze op elke hoek reclame te maken voor massages en hij had nood aan een massage (de Jef droeg immers de vier dagen onze grote rugzak met al onze kleren in en ik had een kleinere rugzak met al het water, de snacks, regenkleren,... wat een pak minder woog natuurlijk...). Daarna nog iets met Guy gaan drinken, onze was opgehaald en naar het busstation gespurt, we waren bijna te laat! Goed dat er internet was op de bus want we waren natuurlijk onze hostel in Arequipa vergeten te boeken ;-)

16 januari 2013

Rond half 8 zijn we in Arequipa aangekomen. Ook hier mochten we direct op de kamer dus dat viel goed mee. Na de middag in het stadje rondgelopen en rondgehoord bij verschillende toeristbureaus voor een 3 daagse trip naar de Colca Canyon. Uiteindelijk een tripje gevonden, morgen zullen we om 3u 's nachts worden opgehaald voor een 3daagse trip door de Colca Canyon en wanneer we terug aankomen op zaterdag nemen we direct de nachtbus naar Nazca. 's Avonds in de hostel nog gedoucht, onze rugzak gemaakt en deze blog en foto's online gezwierd!

Veel plezier ermee en tot binnen een paar dagen!

J&C!

• 17 Januari 2013 - 11:32

Papie:

Wat een verhaal !!!!!! SJIK Hé
    Deze reis zal je nog lang bijblijven denk ik.
    Ik kijk toch al uit naar het volgend verslag ;-)
    Nu ga ik de foto's bekijken,
    DIKKE KUS XXXXXXXXXX
    PAPIE

• 17 Januari 2013 - 16:38

Mamie:

Idd, weer een heel mooi verhaal!
    Al maar goed dat ge allebei nog goei wandelschoenen hebt gekocht want die hebben hun dienst al wel gedaan, als ge terug bent kunde mss bij een wandelclub gaan ;-)
    Ook weer heel mooie foto's. (Hier is het landschap op het moment ook heel mooi met die sneeuw van de laatste dagen. )
    Als ik zo eens terug ga kijken naar al die foto's van de afgelopen maanden is da toch niet te geloven hoeveel jullie al hebben gedaan en gezien.
    Amuseer jullie nog en tot de volgende (skype) xxx

• 17 Januari 2013 - 16:41

Mamie:

morgen is het al drie maanden dat jullie weg zijn, de tijd vliegt toch nogal he maar ik begin jullie nu toch wel serieus te missen zalla, kzal zo eens een kalender maken voor ons zoals de klein mannen en dan kan ik ook elke dag een streep zetten tot de dag dat wij vertrekken ;-)
    xxxxxxxjes mamie

• 18 Januari 2013 - 20:00

Tante Nicole:

Weer superleuk om te lezen,en zo een beetje te volgen,
    waar jullie zitten,wat jullie plannen,beleven enz....
    De foto's helpen ons een klein beetje een ideetje te geven wat jullie allemaal zien,maar ik weet zeker dat het in het echt nog 1000x mooier en spectaculairder is.
    (de foto's met de mensen in hun speciale klederdracht vind ik subliem!)
    Zorg goed voor elkaar x

• 23 Januari 2013 - 21:11

Gerda:

Hei globetrotters
    ik lees die verhalen en ik bekijk die foto's altijd met grote verbazing en bewondering,
    mannekes toch,wa een avontuur!!!
    Gaan jullie nog wel kunnen wennen aan een gewoon leventje hier in Belgie?
    Geniet met volle teugen!!! En ik wacht weeral op het volgend verhaal

P.S.- verbranden in uwe nek,da doe echt zeer!!! ik kan't weten als rosse ;-)
    - jef had massage echt verdiend,ziet er n'een hele zware rugzak uit

• 04 Februari 2013 - 04:31

Jef En Cato:

Ja, mijn wandelschoenen hebben hier al goed dienst gedaan! Die zijn hun geld zeker en vast al waard geweest :-)
    Ik probeer altijd alles zo goed mogelijk neer te schrijven zodat jullie je er een beeld bij kunnen vormen maar het is idd zoals je zegt, in het echt is nog mooier, fantastischer, spectaculairder, ... te mooi voor woorden!
    Ik denk dat ik wel terug ga kunnen wennen aan het gewone leventje hoor. Na 2 dagen België heb je het gevoel alsof je nooit bent weggeweest! (dat was alleszins mijn gevoel na de vorige 5 maanden buitenland)