Snorkelen in San Pedro, San Ignacio en Xunantunich - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Jef Cato - WaarBenJij.nu Snorkelen in San Pedro, San Ignacio en Xunantunich - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Jef Cato - WaarBenJij.nu

Snorkelen in San Pedro, San Ignacio en Xunantunich

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

08 April 2013 | Belize, San Ignacio

4 april 2013

In de voormiddag heb ik na het ontbijt nog wat gesukkeld met het uploaden van de blog en foto's om dan tegen half 2 naar de ferry te vertrekken. We zouden pas om 3uur vertrekken maar de vrouw van onze hostel zei dat we best wat op voorhand konden gaan omdat we nog langs de immigratie moesten passeren. Uiteindelijk bleek dat als we onze salida-stempel wilden krijgen we een toertistentax, -belasting moesten betalen van ongeveer 20 euro!! Blijkbaar moet elke toerist die Mexico wilt verlaten dit betalen... Dit hadden wij nog nooit meegemaakt. En wat het voor ons eens zo erg maakt is dat we Mexico binnen een paar weken nog eens gaan verlaten en we zijn ondertussen ook te weten gekomen dat Belize en Guatemala ook van die toeristendingen hebben wil je het land verlaten! Een duur grapje hier om de grenzen over te steken dus. Al maar goed dat we dat nooit tevoren hadden meegemaakt want dat zijn weer van die kosten die we niet hadden ingecalculeerd ;-) Uiteindelijk na al de controles met drugshonden en dergelijke tegen half 4 richting San Pedro kunnen vertrekken waar we 2uur later aankwamen. Ook hier weer langs de immigratie passeren, gelukkig ging het hier een beetje sneller en tegen 6uur konden we dan een hostel beginnen zoeken. We hadden op internet enkele hostels gevonden en geprobeerd er heen te bellen maar kregen steeds de bezettoon dus nu was het maar hopen dat er eentje vrij was. Bij de tweede hadden we geluk en zelfs de prijs viel goed mee. 's Avonds zijn we nog iets gaan eten en hebben we nog wat door het stadje gewandeld.

5 april 2013

Het weer was wat minder vandaag; donkere wolken en veel wind. We beslisten dan maar om onze snorkeltrip een dagje uit te stellen en vandaag wat in het stadje rond te lopen en wat te wandelen over het strand, we hadden immers op het internet gelezen dat het morgen véél beter weer zou zijn. We vonden uiteindelijk een goede maatschappij voor een snorkeltour morgen en boekten voor de namiddagtrip. We konden zelfs nog wat van de prijs afdoen omdat we ons eigen materiaal hadden. De rest van de dag bevonden we ons op terrasjes op het strand en in de souvenirwinkeltjes van het stadje. 's Avonds vonden we een goedkoop Mexicaans restaurantje met heerlijke burrito's.

6 april 2013

Het internet had gelijk! Het weer was schitterend vandaag! Voor de middag hebben we wat op het terrasje van onze hostel gezeten en rond half 2 vertrokken we naar het strand voor onze snorkeltrip. Uiteindelijk bleek dat we maar met 6 waren, perfect dus! We vertrokken samen met onze gids Babar. Eerst gingen we naar Shark Ray Alley omdat al de andere boten eerst Hol Chan Marine aandeden. Toen we aan Shark Ray Alley aankwamen gingen wij allemaal het water in terwijl onze gids de vissen begon te voederen, voor we het goed doorhadden waren we omringd door honderden horse-eye jacks, een stuk of 10 nurse sharks en evenveel southern stingrays. Ongelofelijk!! De haaien waren wel 4 meter lang en ook van de roggen verschoot ik. Ik wist niet dat ze zo groot konden worden, zeker anderhalve meter diameter! Na een tijdje kwam er een nieuwe boot aan en verdween al de marine-life zo snel als het gekomen was ;-) Duidelijk dat ze dit allemaal kennen. Onze gids vertelde ons dat vroeger de vissers op deze plaats hun vis kwamen kuisen en al de restjes in het water smeten wat al de haaien naar hier lokte. Nu is het dus ook een soort van toeristische attractie geworden maar waauw, echt de moeite! Mijn dag kon al niet meer stuk! Dan vertrokken we richting Hol Chan Marine waar al de boten vertrokken naar Shark Ray Alley, wij waren daar zo goed als alleen, er was nog één boot die net hetzelfde als wij had gedaan. Deze keer ging onze gids mee het water in en zwommen we langs het rif. Het was echt helemaal anders dan onze vorige trip. Deze gids nam rustig de tijd om ons alles te laten zien, benoemde de verschillende vissen die we zagen, hij gaf ons de tijd om foto's te nemen,... Véél beter dan de vorige keer! Onderweg zagen we veel verschillende vissen, wel 6 spotted eagle rays, nog een paar stingrays, een nurse shark, een giant hermit crab, twee green morays, en alweer een green turtle. Van de green morays verschoot ik! Ze zijn echt nog griezeliger dan in de Kleine Zeemeermin! Deze trip was nog beter dan dat we ons hadden kunnen voorstellen!! Na een douchke zijn we nog een burrito gaan eten en moe maar voldaan in ons bed gekropen. Wat een ongelofelijke dag alweer!!

7 april 2013

Om 11u moesten we uit de hostel zijn en hebben we ook maar ineens de watertaxi naar Belize City genomen. Na anderhalf uur, na nog langs Caye Caulker te passeren, zijn we aangekomen in Belize City waar we op aanraden van andere toeristen maar niet zijn blijven hangen en hebben onmiddellijk een lokale bus genomen naar San Ignacio. Het was echt superdruk op de bus. In het begin hadden de Jef en ik geen plaats om te zitten... plus het feit dat het niet echt comfortabel was om recht te staan, zeker niet op zo'n oude Amerikaanse schoolbus... Na een klein uurtje kwamen er vlak bij ons twee plekjes vrij zodat we de volgende twee uur dan toch een zitplekje hadden. Tegen 4uur zijn we aangekomen in San Ignacio waar we gemakkelijk een hosteltje vonden tegen een redelijke prijs en zijn we nog iets gaan eten in een restaurantje in de buurt.

8 april 2013

Na een lekker kommetje cornflakes en een fris douchke hebben we nog een uurtje geskypt met de mamie en de papies. Iets na de middag zijn we dan vertrokken richting Xunantunich, een mayasite die we wel zelf konden bezoeken. Aan de bushalte een Engelse jongeman tegen het lijf gelopen die ook naar de site ging en uiteindelijk samen met hem een taxi genomen die ons tot aan de ingang van de site bracht. Het was weer ongelofelijk warm vandaag, een goeie 39°C om precies te zijn! Gelukkig waren er iets ofwat bomen op de site aanwezig en konden we op de verschillende tempels zodat we ofwel in de schaduw konden lopen ofwel konden genieten van een lekker briesje. Het was een indrukwekkende site en de tempels gaven je weer een mooi overzicht over de hele omgeving. Na een tweetal uurtjes hadden we het daar gehad en zijn we tevoet terug gewandeld tot aan de ferry om van daaruit de bus terug te nemen naar San Ignacio. Eens daar aangekomen zijn we iets gaan eten samen met Jeremy, de Engelsman, om uiteindelijk tegen een uur of 9 terug in onze hostel te zijn voor alweer een lekker verfrissend douchke. 's Avonds nog wat filmpjes gekeken en niet al te laat gaan slapen want morgen steken we alweer de grens over. Deze keer op naar Guatemala!

J&C!

• 09 April 2013 - 16:12

Mama:

amaai, alweer een nieuw verslag! Na ons uurtje skype gisteren wist ik de meeste verhalen al wel maar 't is toch nog leuk om ze eens op mijn gemak te kunnen lezen.
    Van die temperaturen ginder kunnen wij enkel dromen, alhoewel, 39 graden is ook een beetje teveel van het goede he. Normaal wordt het hier int weekend ook een graad of 20 (afwachten natuurlijk) maar dat zou toch ook wel eens tijd worden zalla. Kunnen we mss ons eerste bbqtje doen ;-)
    allee, amuseer jullie nog en tot de volgende
    xxxx mama

• 12 April 2013 - 19:32

Tante Nicole:

Vrijdagavond,de Jan juist vertrokken naar toneel maw Cor en ik alleen thuis,na een drukke week en een werkend weekend voor de boeg kan ik daarvan genieten.De computer voor mij alleen,de zapper van de tv voor mij alleen........enz., lazy friday (zalig)
    Waarom bleven jullie best niet hangen in Belize City???
    Ik ga nu nog opzoek naar jullie foto's en duik dan de zetel in met blikje cola en zak chips
    Zorg goed voor elkaar

Ps spijtig dat jullie vorige opdracht niet gelukt is,mss moet ik een nieuwe bedenken,zodat ik bij jullie thuiskomst toch nog kan trakteren met ne grote frut???

• 22 April 2013 - 05:47

Jef En Cato:

@ mama: Ja die 39° is echt wel TE warm, geef mij maar de temperaturen die we hier nu hebben aan Lago Atitlan, een 30° met een fris briesje + 's avonds koelt het lekker af zodat je tenminste kan slapen!

@ tante Nicole: Wij hadden van verschillende andere mensen gehoord dat Belize City niet zo heel veilig is en dat je er best niet verblijft als je er niet moet zijn. Vandaar dat we maar ineens een bus hebben verder genomen naar San Ignacio. En ja! Bedenk maar een nieuwe, wij zijn altijd te vinden voor een uitdaging, zeker als een een pak frieten te verdienen valt ;-) Trouwens, hoe is/was het in Spanje?!