Cancun, Isla Cozumel, Tulum, Mahahual en Chetumal - Reisverslag uit Chetumal, Mexico van Jef Cato - WaarBenJij.nu Cancun, Isla Cozumel, Tulum, Mahahual en Chetumal - Reisverslag uit Chetumal, Mexico van Jef Cato - WaarBenJij.nu

Cancun, Isla Cozumel, Tulum, Mahahual en Chetumal

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

04 April 2013 | Mexico, Chetumal

25 maart 2013

Om 5u stond onze Leo ons voor de laatste keer op te wachten... Op een half uurtje waren we al in de luchthaven. Zelfs afscheid nemen van hem vonden we erg! Ook hij had het er wat lastig mee. Het waren echt 3 prachtige weken samen geweest dus dan doet afscheid nemen altijd wel een beetje pijn. Toen we aan het aanschuiven waren voor onze rugzakken in te checken zagen we ineens op de tv dat onze vlucht pas om 9u zou vertrekken ipv om 8u! Natuurlijk, in het begin van onze reis is het uur in Cuba veranderd... (achteraf bleek dat ik nog een mailtje met een schemawijziging had aangekregen maar dat is moeilijk lezen als er geen internet is in Cuba!) Dus eigenlijk hadden we een uurtje langer kunnen slapen ;-) Al maar goed hadden we de computer bij en ik had nog een boek om in te lezen. Eens in Mexico aangekomen namen we de bus richting Cancun centrum waar we niet ver van het busstation een hostel vonden. Ik heb me een hele avond beziggehouden met de foto's op het internet te zetten en de blog erop te zwieren. Het internet was heel traag dus dat heeft me weer een paar uurtjes tijd gekost! Ook hebben we een tripje geboekt naar Isla Mujeres voor morgen. Normaal zouden we er op ons eigen heen gaan maar in onze hostel boden ze een goedkoop tripje aan met een catamaran naar ginder, onderweg ergens stoppen om te snorkelen, incl een lunch plus al het drinken was inbegrepen, zwemmen met een nurse shark en op de terugweg parasailen achter de boot. Dat konden we zelf niet beter doen voor die prijs!

26 maart 2013

De man van onze hostel ging met ons mee tot aan de plaats waar onze trip vertrok. Het waaide redelijk hard 's morgens maar volgens hem zou het beter worden tegen de middag aan. We waren nog geen 10 minuten vertrokken of er werd ons al medegedeeld dat het snorkelen niet zou doorgaan door het slechte weer. We zouden direct doorvaren naar de plaats waar we zouden lunchen. Onderweg kregen we zoveel drank als we wilden dus daar maakten we gretig gebruik van. Eens aangekomen aan de lunchplaats kregen we te horen dat het zwemmen met de nurse shark optioneel was en dus helemaal niet inbegrepen!!?! Blijkbaar had de man van onze hostel ons dat verkeerd uitgelegd... Achja, het eten was in ieder geval heel lekker, we hebben dan nog wat op het strand gezeten en dronken ons hier ook weer te pletter. Daarna zetten we onze tocht verder naar het stadje op Isla Mujeres waar we 2uur konden rondlopen. Na 2uur terug de boot op om terug richting Cancun te varen. Toen we informeerden naar het parasailen bleek dat dit ook niet kon doorgaan omdat er teveel wind was... Alles waarvoor we deze trip hadden geboekt is dus op de één of andere manier niet kunnen doorgaan :-S Afzetters! Er was nog een Amerikaans koppel op de boot die duidelijk al veel te veel gedronken hadden; opeens stond zij daar met haar tieten bloot te shaken dat het niet erger kon... Iets later gingen de obers van de boot rond met een grote fles tequila waar iedereen dan van dronk, dat koppel ging er voor de volle 100% voor, zij trok zijn broek naar beneden, de obers goten wat tequila over zijn spel en zij alles maar aflekken... Halloo?! We zaten hier gewoon midden in een pornotafereel... Alsof het nog niet erger kon begon het Italiaans koppel dat naast ons zat elkaar op te vrijen voor de ogen van iedereen, hij met zijn hand in haar bikinibroek... Wij waren blij dat we eindelijk terug in Cancun aankwamen. Op de terugweg naar de hostel nog langs de winkel geweest en 's avonds op tijd in ons bed gekropen.

27 maart 2013

In de voormiddag zijn we nog tot aan een shopping mall gereden om ons een goedkoop snorkelpakketje aan te schaffen. We hebben gelezen dat je ook dikwijls vanaf de kant kunt snorkelen en volgens de Lonely Planet betaal je al snel 10 dollar om snorkelgerief te huren, twee keer huren en het kost je meer dan zelf snorkelgerief te kopen! Daarna zijn we met de bus vertrokken naar Playa del Carmen waar we onmiddellijk de boot konden nemen naar Isla Cozumel. We hebben wat rondgelopen door het stadje op Cozumel, zijn 's avonds nog iets gaan eten en iets gaan drinken in het Hard Rock café.

28 maart 2013

Vandaag zouden we ons snorkelgerief eens gaan uittesten!! We hadden op tripadvisor gelezen dat er vlakbij een 'rocky shoreline' was vanaf waar het mooi zou zijn om te snorkelen. Er was redelijk wat wind waardoor we al snel een heel stuk waren afgedreven... De Jef was al helemaal uitgeput toen we terug aan de kant aankwamen. De eerste de beste winkel binnengestapt, de goedkoopste zwemvliezen uitgekozen en terug het water in... Ik denk dat we wel meer dan 2uur gesnorkeld hebben! Het was echt mooi daar. De visjes waren niet zo heel groot maar ze waren wel echt mooi, veel verschillende kleuren en sommige met rare vormen! 's Avonds zijn we dan nog gaan rondhoren om een tripje te doen morgen naar het befaamde Palancar en Columbia rif. Maar omdat het de voorbije dagen niet zo'n goed weer was geweest en nu plots wel was alles volgeboekt. Het is ook hoogseizoen dus als we wilden konden we binnen twee dagen gaan... Te laat voor ons. Uiteindelijk hadden we dan toch nog een tripje gevonden die morgenvroeg al vroeg zouden vertrekken naar de Santa Rosa Wall en het Palancar rif. Voor ons was dit ook goed dus boekten we dit.

29 maart 2013

Normaal zouden we deze morgen om 7u op snorkeltrip vertrekken naar het Palancar rif, het mooiste rif van Mexico blijkbaar, en de Santa Rosa Wall. We moesten rond 6.30u aan de haven zijn en daar zouden we opgewacht worden door de man van het bureautje waar we geboekt hadden. Hij stond ons al op te wachten, maar met slecht nieuws. Blijkbaar was er iets mis met de boot waardoor hij pas rond 11u zou kunnen vertrekken. We konden kiezen, ofwel wachten tot 11u ofwel ons geld terug. We kozen dan om ons geld terug te nemen en zelf eens een kijkje te gaan nemen aan Playa Palancar. We hadden in de Lonely Planet gelezen dat je van daaruit ook naar het rif kon. Tegen 8u zijn we vertrokken met een véél te dure taxi naar Playa Palancar. Onderweg kwamen we voorbij de haven waar de cruiseschepen aangemeerd lagen, woow, zo'n grote boten had ik van mijn leven nog niet gezien, en er lagen er wel een stuk of 6! Eens aangekomen aan Playa Palancar zagen we aan een meertje achter het restaurant een krokodil liggen en er liepen ook roze spoonbills rond. De Jef natuurlijk weer helemaal in zijn nopjes ;-) Tegen 9uur ging dan het bureautje open dat de tours organiseerde. We probeerden nog iets van de prijs af te doen maar niets was minder waar. Het is hier nu hoogseizoen door de Spring Break in Amerika en de Semana Santa (paasweek) met als gevolg dat er nog meer toeristen rondlopen dan anders. Uiteindelijk hebben we dan toch maar toegegeven en konden we mee met de boot die om 10u vertrok. Tegen ons werd verteld dat het een kwartiertje varen was naar het Columbia rif, dat we daar een half uur zouden kunnen rondzwemmen, dan een half uur aan het Palancar rif zouden rondzwemmen en dan een kwartier terug met de boot. Dit klonk goed voor ons. We vertrokken al zwemmend over het Columbia rif, echt een praaachtig rif! Het was wel redelijk diep gelegen maar sommige torens kwamen hoog en er zat ook redelijk wat vis daar. We zagen een soepschildpad, ik was weer overgelukkig en probeerde een foto te nemen maar ik mocht niet want ik moest de groep volgen. Er zwom één gids vanvoor en één vanachter en we moesten heel de tijd volgen... Ik had het gevoel dat ik amper de tijd kreeg om te genieten van alles wat rond me gebeurde. Na 20 minuten hadden we dan ook heel het Columbia rif al overgezwommen. Achja, op naar het Palancar rif dan! We kwamen er nog maar net aan en ook daar zwom weer een soepschildpad! Hier was het wel moeilijker om foto's te nemen want dit rif lag nog dieper dan het vorige. Je kon alles met het blote oog wel goed zien maar onze camera had er blijkbaar wat moeite mee. Iets later zagen we ook een rog passeren. Een supergrote, deze was meer dan dubbel zo groot dan degene die we op de Galapagos hadden gezien. Ook hier lag het tempo weer hoog waardoor we weer het gevoel kregen dat er redelijk wat haast achterzat. Helemaal op het einde zagen we dan nog een schildpad en nu kon het me niet meer schelen, van deze moest en zou ik een goede foto nemen! Uiteindelijk waren we op 40minuten rond en moesten we terug de boot op! De Jef en ik direct gaan reclameren bij onze gids. Ons was immers verteld dat we een uur de tijd kregen om rond te zwemmen maar niets was minder waar. Volgens hem lag het aan de stroming dat we zo snel rondwaren en daar kon hij niets aan doen... Ja hallo?! We kregen zelfs niet eens de tijd om rustig te zwemmen en te genieten. Het was de hele tijd maar volgen volgen volgen. Hem kon het al lang niets meer schelen. We moesten terug vertrekken want de volgende groep toeristen stond al te wachten... Deze trip was echt een grote teleurstelling voor ons! Ook al hadden we drie prachtige schildpadden en een rog gezien. Deze mensen zijn het niet waard om je geld te krijgen, dikke afzetters! Eens terug aangekomen aan Playa Palancar zijn we met alweer een véél te dure taxi naar het stadje teruggereden, zijn we onze spullen gaan ophalen in de hostel, hebben we nog snel geskypt en om 2u hebben we de boot gepakt naar Playa Del Carmen. Deze keer had ik een touristilleke gepakt en nu ging het al wat beter met dat geschommel van die boot! Eens in Playa Del Carmen aangekomen hadden we geluk want 20 minuten later konden we de bus al verder nemen naar Tulum. Eens daar aangekomen direct een hostel gevonden, nog wat door Tulum gewandeld en Mexicaans gaan eten, njammie!!!

30 maart 2013

Tegen de middag zijn we naar de ruïnes van Tulum vertrokken. Dit zijn oude Maya ruïnes die aan de kust van Tulum liggen. Het was weer snikheet vandaag. Ik was weer even vergeten hoe warm het hier kan worden overdag! Op de eilanden en op Cuba viel het precies beter mee dan hier om rond te wandelen. Puffen geblazen dus. We vonden het allebei wel eens de moeite om daar rond te wandelen, het was niet zo'n grote site dus na een tweetal uurtjes waren we rond en zijn we terug naar onze hostel vertrokken. Normaal wilden we nog naar het strand gaan maar uiteindelijk zijn we maar in de hostel gebleven en hebben we de volgende dagen al wat gepland. 's Avonds zijn we ons busticketje naar Mahahual voor morgen gaan boeken, zijn we nog iets gaan eten en hebben we nog een filmpje gekeken.

31 maart 2013

Vrolijk Pasen iedereen!! Deze morgen nog maar eens lekker uitgeslapen. Tegen de middag moesten we dan de kamer uit en zelfs de hostel, genoodzaakt maar op café wat smoothies gaan drinken want onze bus zou pas om 17.40u vertrekken. De Jef en ik hebben de Amerika-reis al wat gepland want onze vorige planning was verloren gegaan toen de computer het weer maar eens had begeven. Tegen 21u waren we dan in Mahahual waar we nog een hostel moesten zoeken. De hostel die wij in gedachten hadden was vol dus werden we naar cabañas is de buurt gestuurd... Normaal zou ons één kamer met ontbijt 50 euro kosten! Dat vonden we toch net iets te veel van het goede, uiteindelijk heeft de eigenaar er 30 euro van gemaakt, wat we nog altijd te veel vonden maar we konden niet anders, de rest van Mahahual bestaat namelijk uit shikke hotels die waarschijnlijk nog veel duurder waren.

1 april 2013

Na het ontbijt zijn we de zee, die recht voor ons deur lag, ingesprongen om te gaan snorkelen! De eigenaar van de hostel zei dat het hier supermooi was om te snorkelen maar je moest er wel een goede 500m voor zwemmen. Geen probleem voor ons ;-) In het begin was het allemaal gras op de bodem en niets van visjes... Maar dan zagen we ineens al het koraal en de rotsen waar het krioelde van de vissen. Het grappige was dat we na 500m zwemmen nog altijd konden rechtstaan in het water..., wat het natuurlijk alleen maar mooier maakte voor ons want dat wilde zeggen dat het koraal en alles niet zo heel diep lagen. We zwommen er meer dan anderhalf uur rond. Rondom ons werden constant mensen met de boot aangebracht en weer weggevaren, maar deze keer konden wij genieten van alles in het water zolang we wilden zonder al die opdringerige gidsen! Uiteindelijk waren we iets na de middag terug aan onze hostel waar we nog konden douchen. Daarna zijn we eens door het stadje gewandeld en eens aan de busstop gaan informeren wanneer we de bus naar Chetumal konden nemen. In onze hostel hadden ze gezegd om 3u in de namiddag maar nu bleek dat de bus pas om 18u zou zijn... We zijn dan nog maar iets gaan drinken, hebben geskypt met de mamies en de papies die bij ons thuis zaten en zijn nog iets gaan eten. Tegen half 6 waren we dan aan de geïmproviseerde busterminal waar we al onmiddellijk van onze taxichauffeur te horen kregen dat er geen bus zou zijn om 18u... Als er een bus zou zijn staat deze er minstens al een uur op voorhand en omdat er geen stond zou er ook geen rijden... Daar stonden we dan! Een nacht langer in Mahahual blijven was geen optie. De taxichauffeur kon ons naar het volgende stadje brengen waar de bussen van Cancun naar Chetumal passeerden en dan zouden we daar kunnen opstappen. Goed voor ons dus hij bracht ons naar daar, in Limones moesten we dan nog een klein halfuurtje wachten en er passeerde een bus naar Chetumal, wat een geluk! Eens in Chetumal aangekomen zijn we in een hostel beland van een superlieve mevrouw. De Jef wilt morgen heel graag naar de twee mayasites een 70tal km van hier vandaan maar er is blijkbaar geen openbaar vervoer dat tot daar gaat dus het is ofwel met een toer ofwel met een taxi. Beiden waren geen opties voor ons vanwege de prijs. We zouden er nog wel eens over nadenken.

2 april 2013

Na het ontbijt zijn we onze was gaan binnendoen en naar de schoenmaker geweest voor de Jef zijn slipper die het alweer begeven had (in Cuba had hij het ook al eens begeven). Daarna is de Jef samen met de vrouw van onze hostel beginnen rondbellen naar autoverhuurbedrijven om daar eens te luisteren achter prijzen. Uiteindelijk had de Jef een relatief goedkope optie gevonden, een auto voor 50 euro per dag. We zouden het dan maar op deze manier doen want de andere optie was de toer en die was 70 euro per persoon dus met een auto huren zouden we zeker en vast goedkoper uitkomen. Ondertussen vond ik het al te laat om hem nog te huren voor vandaag dus zouden we hem morgen oppikken en vandaag nog wat rondlopen in het stadje. 's Avonds hebben we tortilla's gemaakt en wat in de hostel getetterd met een koppel uit Noorwegen.

3 april 2013

Om 9uur konden we vertrekken met onze rode Chevrolet Aveo (alweer een Chevrolet ;-) ) richting Dzibanché, Kinichna en Kohunlich, 3 archeologische sites een 70km van Chetumal. We bezochten eerst Kohunlich, toen we daar aankwamen was er nog één ander gezin die hier ook rondliepen... Kohunlich staat bekend om zijn maskers die nog 'redelijk' in tact gebleven zijn. Ik vond het wel de moeite, zeker omdat we nu ook op de gebouwen konden wat in Tulum niet het geval was. Daarna reden we naar Dzibanché en Kinichna waar we ook weer alleen rondliepen. Duidelijk dat iedereen de toers in Chetumal net iets te duur vindt om naar hier te komen. In Tulum krioelde het immers van het volk terwijl ik deze sites veel mooier vond dan die van Tulum. Nadat we alles afgezien hadden zijn we nog naar Bacalar gereden waar een grote lagune gelegen is. We dronken iets in een barretje aan het water en tegen 17u waren we terug in Chetumal waar we onze auto binnenleverden. Gisteren waren we in de buurt iets gaan drinken bij een Indiër waar het ongelofelijk lekker rook dus zijn we daar terug heen gewandeld en hebben er een lekkere schotel chicken curry masala gegeten!
Toen we terug in onze hostel aankwamen kregen we te horen dat we een privékamer kregen. Er waren helemaal niet veel boekingen voor die avond en de vrouw vond ons zo tof dat we een privékamer kregen ;-) 's Avonds nog lang foto's geselecteerd en met de computer naast mij in slaap gevallen...

Straks steken we de grens met Belize over!

Veel leesplezier!
J&C!

• 04 April 2013 - 19:12

Tante Nicole:

shit,shit ik heb het vorige nog niet gelezen en er staat een nieuw reisverslag op.
    Druk,druk,weekje Turkye,moe in ziekenhuis (gelukkig alles bijna terug ok nu),verhuis naar nieuw rusthuis,trouwkleed Stien,enz........
    Dit WE vrij,dus beetje tijd om me te nestelen voor pc en alles in te halen(up to daten noemen ze dat soms ook) kijk er alvast naar uit!
    Zorg goed voor elkaar x

• 07 April 2013 - 10:03

Tante Liliane:

Eindelijk, heb alles gelezen. Stond veel leesvoer achter,moest nog beginnen met Monteverde.
    Altijd maar druk druk druk hé Catoke. Pas thuis van weekje Turkye,dan wassen en plassen....
    Vincent die het ouderlijk nest verlaat, en volgende week zijn we weer weg naar Spanje, Holé
    Da zal wel een blij weerzien geweest zijn met de ouders van Jef.
    Cuba is wel mooi,en die foto's met de dolfijnen, prachtig prachtig.
    Amuseer jullie nog,en tot de volgende, TOEDELOE

• 02 Mei 2013 - 09:06

Kim Holemans:

Hahahahaha die zatte amerikaanse in der blote tetten:) leuk om te lezen cato en gillie!