El fin del mundo, pinguins en Patagonië! - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Jef Cato - WaarBenJij.nu El fin del mundo, pinguins en Patagonië! - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Jef Cato - WaarBenJij.nu

El fin del mundo, pinguins en Patagonië!

Door: Jef en Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

28 November 2012 | Argentinië, El Chaltén

20 november 2012

Deze morgend zijn we op tijd vertrokken richting Ushuaia. In de voormiddag kwamen we aan onze hostel aan maar nu bleek dat ze in heel het land aan het staken zijn en dat de bussen niet rijden waardoor er verschillende mensen vast zaten in Ushuaia en onze gereserveerde bedden dus niet beschikbaar waren... De man van de hostel zocht wel onmiddellijk een oplossing en belde een andere hostel in de buurt waar we dan konden verblijven. Al maar goed! Na de middag heb ik de blog en foto's op het internet gezet en 's avonds hebben we spaghetti gemaakt en nog een avondwandelingetje door Ushuaia gemaakt!

21 november 2012

's Morgens zijn we lekker lang in bed blijven liggen en zagen dat we nog net op tijd waren voor het ontbijt. Normaal stond er vandaag niet zo veel op onze planning. Het zou vandaag de slechtste dag van de week worden met veel regen en wind. Uiteindelijk bleek dat het rond de middag toch nog meeviel en hebben we El Parque Nacional Tierra del Fuego bezocht. Toen we daar aankwamen begon het natuurlijk te regenen... Maar wij lieten ons niet doen, wij wandelen door weer en wind! Onderweg hebben we regen, hagel en sneeuw gehad, maar na een dik uur begon te hemel terug open te trekken en heeft de zon nog een hele tijd geschenen! We deden verschillende wandelingen en bezochten een beverburcht zonder bevers ;-) Op één van onze wandelingen hadden we wel twee bevers gezien dus ze bevonden zich wel degelijk ergens in het park. 's Avonds zijn we gaan uiteten met zicht op de stad. Superromantisch :-)

22 november 2012

Vandaag zijn we in de voormiddag naar de Martial Glacier geweest en hebben daar een paar uurtjes rondgewandeld. In de namiddag zijn we iets gaan eten en hebben we nog wat in Ushuaia rondgelopen. Tegen een uur of 8 zijn we dan richting Rio Grande vertrokken waar we normaal bij Yesica zouden kunnen blijven slapen. Ik had van Britt de contactgegevens van Fernando (een jongen uit Rio Grande) gekregen en had hem gecontacteerd om er te blijven slapen. De laatste keer dat we in Rio Grande waren hadden we immers geen enkele hostel gevonden dus couchsurfen was de perfecte oplossing. Fernando was jammer genoeg zelf niet thuis maar we konden bij een vriendin van hem verblijven. Toen we tegen 22u bij Yesica aankwamen bleek dat er ook al een Frans koppel bleef slapen... Er was geen plaats meer voor ons maar Yesica had al naar een andere vriendin van haar, Nancy, gebeld die ook couchsurfers in huis neemt. Toen we daar aankwamen bleek dat ook de bomma nog bleef slapen dus de kamer waar ze normaal haar couchsurfers te slapen legt was al ingenomen door de bomma dus heeft ze ons maar in de kamer van haar zoon gelegd. Zelf zouden ze die avond nog uitgaan dus we hadden het 'kot' voor ons alleen. :-)

23 november 2012

's Morgens wilden we graag op tijd vertrekken. Rond kwart na negen zaten we beneden te wachten en te wachten en te wachten. Toen we opstonden hoorden we dat er iemand onder de douche stond, en na 40 minuten hoorden we de douche nog altijd lopen. Tegen kwart voor tien hebben we dan maar al roepend afscheid genomen en Nancy bedankt voor de slaapplek en zijn we onze zoektocht naar de koningspinguin gestart. We hadden ergens op internet gelezen dat er een kolonie aan de Bahia Inutil zat en jajaja, ze zaten er! Een stuk of 20 pinguins. Echt fantastisch om deze mooie pinguins in het wild te zien. Na enkele foto's genomen te hebben zijn we verder gereden richting de ferry om vervolgens richting Puerto Natales te rijden, daar wat inkopen te doen en dan verder te rijden richting Parque Nacional Torres del Paine. Omdat we 's avonds laat waren aangekomen moesten we geen inkom betalen en hebben we ergens aan een camping in onze auto geslapen! Het was echt IJSKOUD deze nacht, rond de 3°.

24 november 2012

Deze morgend waren we allebei al vroeg wakker (van de kou!), we zijn dan maar verder gereden tot het visitorscenter om eens te informeren over wat er allemaal te doen viel in het park. We hadden ook nog maar naft voor 180km te rijden maar we hadden ergens op een plannetje gezien dat er een naftstation in het park was... Bleek dat dat een gedateerd plan was en dat er helemaal geen naftstation meer was! Het dichtstbijzijnde was in Puerto Natales dus zouden we daar terug heen moeten om te tanken... We hebben dan maar wat gerekend en geteld met de kilometers wat wilde zeggen dat we niet alles konden doen dat we wilden doen in het park. Maarja, we hadden al geen inkom moeten betalen. We zijn naar de glacier grey geweest, hebben een waterval bezocht en hebben de torres del paine bewonderd vanop een afstand. 's Avonds zijn we doorgereden naar El Calafate waar we tegen de vroege avond aankwamen. We konden nog net op tijd onze was binnenbrengen en hebben dan lekker gekookt.

25 november 2012

Vandaag stond de Perito Moreno Glacier op ons programma. Een gletsjer van 60 meter hoog, 5 km breed en 65 km lang... Het was echt superindrukwekkend!! We waren rond de middag daar en de zon had al een tijdje op het ijs gestaan wat ervoor zorgde dat er soms megagrote stukken ijs in het water vielen wat dan klonk alsof het donderde. Je hoorde het ijs ook de hele tijd langs alle kanten kraken, echt fascinerend. Iedereen was dan ook heel alert, het minste dat er ergens iets van lawaai was keek iedereen die kant op ;-) 's Avonds nog iets in El Calafate gegeten en richting El Chalten gereden. Toen we El Chalten binnenkwamen hadden we al een mooi zicht op de Fitz Roy en Torre.

26 november 2012

Deze morgend was het erg bewolkt... De toppen van de bergen waren niet zichtbaar en volgens de toeristinfo zou dit ook nog zo blijven voor de hele dag. We zijn dan maar terug richting onze hostel gegaan en hebben ons wat bezig gehouden met het uitstippelen van de volgende dagen. Hopelijk is het morgen beter weer en kunnen we de wandeling dan wel doen!! Vandaag was dus eens een rustdag :-)

27 november 2012

Deze morgend zijn we op tijd opgestaan om de wandeling naar de Fitz Roy te doen. Het was schitterend weer dus we hadden geluk. Om 10.20u zijn we, na nog een lekker pastaslaatje gemaakt te hebben voor onderweg, vertrokken voor een +/- 13km lange wandeling door de bergen. De eerste anderhalve kilometer was al hard bergop, ik hoopte al stiekem dat het niet de hele wandeling zo zou zijn :-) na een tijdje begon het dan toch redelijk te lukken en begonnen we de prachtige uitzichten tegen te komen. De wandeling op zich was echt zeker en vast de moeite!! Maar dan de laatste 2 km, stijl omhoog... Dit heeft ons bloed, zweet en tranen gekost met de zon recht op ons hoofd, amai wat was dat! Maar onze inspanning werd beloond met een prachtig uitzicht over de Fitz Roy, enkele meertjes en onze pasta natuurlijk. Om 15u bereikten we het einde van de wandeling, maar dan moesten we nog helemaal terug. Om half vijf begonnen we aan onze terugtocht die zwaarder leek dan gehoopt, ik had op de heentocht een blaar gekregen op mijn hiel en we waren de blarenpleisters vergeten in de auto (terwijl ik ze dan nog had klaargelegd!). Uiteindelijk tegen half acht aan de auto aangekomen, in onze hostel gedoucht en niets meer gedaan! We waren allebei stikkapot... maar het was een onvergetelijke dag.

Foto's zijn zowel te vinden in het Chili- als Argentinië-album!

Veel leesplezier,
J&C

• 28 November 2012 - 11:57

Mama:

amaai, dat zijn weeral heel mooie foto's en de schrijfster in u blijft ons verbazen met uw gedetailleerde verslagen. Die koningspinguins zijn echt wel heel mooi, en dat ijs, amaai. (amaaaaaaaii, kzen precies Annemie Struyf) ;-)
    Zie maar dat ge ni ziek wordt mee in die koude auto te slapen.
    Op naar de volgende avonturen! Verzorg jullie goed en tot...
    mama

• 28 November 2012 - 15:36

PASCALE:

het is altijd heel leuk jullie verslag te lezen en elke foto is een pareltje !
    geniet er telkens van....

nog veel amuzement daar !
    groetjes,
    Pascale

• 29 November 2012 - 23:38

Ines:

en maar wandelen en wandelen en wandelen! gelle ga begot nogal stevige koate hemme as gelle terug komt :)

• 01 December 2012 - 06:22

Tante Liliane:

Da zijn weer zo'n schoon foto's,waaauw.
    Nonkel Jos heeft tegenwoordig jullie blog al eerder gelezen dan ikke. Ik denk dat hij stiekem elke dag kijkt of ge er al iets nieuws op staan hebt,want ik kan hem ni meer voor zijn.
    Nog veel wandelplezier,en voorzichtig zijn hé. DADAAAAAA

• 04 December 2012 - 21:26

Tante Nicole:

Zonder chips(hij is op)maar wel met ne cola begin ik eraan.
    Altijd heel plezant om te lezen,mee te volgen,en natuurlijk foto's te bekijken.
    Het is daar toch wel echt mooi,ge kunt u dat hier niet voorstellen om te gaan wandelen en ne pinguin tegen te komen,prachtig!
    Wij beginnen bijna aan de drukte van de kerst-nieuwjaarsperiode,en dat vind ik ook wel leuk,als dat allemaal achter de rug is volgt de trouw van Stien en Patje,ook weer iets om naar uit te kijken.
    Maar.........tussen al die drukte blijf ik zeker als trouwe fan jullie blog volgen.
    Zorg goed voor elkaar x

• 09 December 2012 - 12:14

Nico Aerts:

Pffffffffff, ik krijg hier al veel zin om da stukje Argentinië te doen.
    Die prachtige gletsjer(s), meervoud want ik zie er veel meer op Google Earth dan dat jullie tot nu toe in jullie verslagjes gezet hebben. In dat stukje Argentinië zou ik al weken kunnen rondlopen. Ik zie bv ook nog de gletsjers Upsala en Viedma. En dan die prachtige toppen van de Fitz Roy. Idyllisch. Ik zit natuurlijk ook nog foto's op Google Earth te bekijken :-). Ik ben super jaloers op wat jullie allemaal zien zoals Vuurland, die baai met de walvissen, die landtong met de pinguins. En nu nog wa verder lezen vanaf 28/11.
    Nog veel plezier,
    Nico