Maquipucuna, Mitad del Mundo en Otavalo - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jef Cato - WaarBenJij.nu Maquipucuna, Mitad del Mundo en Otavalo - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jef Cato - WaarBenJij.nu

Maquipucuna, Mitad del Mundo en Otavalo

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

14 Februari 2013 | Panama, Panama-stad

4 februari 2013

Vandaag zijn we op pad geweest om eens rond te horen in de tourbureautjes wat we allemaal kunnen doen in en rond Quito. Uiteindelijk bleek dat we de meeste dagtochtjes die wij wilden doen beter op onze eigen konden doen. Dan hadden we op tripadvisor en in de lonely planet nog iets gelezen over Maquipucuna dus zijn we ook daar nog eens bij gaan luisteren. In eerste instantie bleek het allemaal veel te duur voor ons dus gingen we het toch maar niet doen, maar de vrouw vond het zo jammer dat we enkel en alleen omwille van de prijs zouden afhaken dus heeft ze ons een aanbod gedaan dat we onmogelijk konden afslaan. We mochten beiden mee voor de prijs van één persoon omdat er morgen toch sowieso een busje zou vertrekken met nog een onderzoeker. Dit was goed voor ons dus we zouden naar Maquipucuna gaan in plaats van naar Mindo! 's Avonds nog langs de winkel geweest en wat rondgehangen in onze hostel.

5 februari 2013

Om kwart na 9 vertrokken we richting de Fundacion Maquipucuna. We moesten hier rond half tien, kwart voor tien zijn zodat we op tijd konden vertrekken... Dit was buiten onze medereisgenoot/onderzoeker gerekend... Om half elf komt hij er op zijn dode gemakje aangewandeld, net op het moment dat we zonder hem wilden vertrekken!! Met een uur vertraging zijn we dan toch eindelijk richting Maquipucuna kunnen vertrekken. Iets na de middag kwamen we dan aan in het cloud forest. Toen we gingen lunches was het nog prachtig weer, maar een uurtje later is het beginnen regenen en is het blijven regenen... De Jef en ik zijn dan toch maar met onze gids het bos ingetrokken want wij hadden immers maar twee dagen hier en het zou jammer zijn om dan vandaag gewoon niets te doen! We kregen uitleg over vanalle planten, bloemen en over de omgeving. Toen we terugkwamen waren we allebei zeiknat, mijn poncho was toch niet zo waterdicht als ik dacht (dus die blijft vanaf nu mooi hier) en mijn botten kon ik uitkappen! 's Avonds zijn we na het eten nog kikkers gaan zoeken maar die hebben we niet gevonden (zelfs ondanks de massas regen die er ondertussen al was gevallen ;-) ). Wel zagen we een possum. Daarna een lekker warm douchke genomen en toen we nog een theetje gingen drinken in de bar zat er echt een megadikke kikker aan de stoelen en tafels! Dus toch nog een kikker gezien dan ;-) 's Nachts maar wijselijk mijn muskietennet opgehangen want er vlogen veel kleine vliegjes en muggen in onze kamer. Nadat we lekker in ons bed waren gekropen en ik mijn gsm onder men kussen wilde leggen zat daar opeens een vieze duizendpoot onder! Ik was zo gedegouteerd! Jakkes!!! Maar snel heel het bed gecheckt op ongedierte maar al een geluk niets meer gevonden. 's Nachts heb ik dan ook amper geslapen omdat ik schrik had om tegen het muskietennet te liggen zodat de muggen mij erdoor zouden kunnen prikken, en toen ik rondom mij aan het schijnen was om te zien of alles nog veilig was, valt daar opeens een sprinkhaan van wel 10 cm recht boven mijn gezicht op het muskietennet! Ik krijste daar half onze kamer bijeen en was zo blij dat ik onder het net lag!! Ooooh, wat was ik blij dat ik hier maar één nacht hoefde te slapen...

6 februari 2013

's Morgens had ik geen probleem om om 6u op te staan! Ik was nog nooit zo blij geweest dat het morgend was en dat ik kon opstaan... Rondom ons op de grond lag alles vol dode vliegjes en muggen (mijn geïmpregneerd muskietennet doet zijn werk dus na 5 jaar nog altijd!). Na een kopje thee vertrokken we op vogelspottocht. Het was ondertussen zo goed als gestopt met regenen. Het zeverde nog een klein beetje maar volgens onze gids zou de kans om vogels te zien nu toch al veel groter moeten zijn. We waren nog geen 100m ver of hij zag al twee eenden die in het water naar vis aan het duiken waren. Met zijn telelens konden we de dieren altijd van superdichtbij zien, echt shik! Verder zagen we op onze wandeling nog verschillende gekleurde vogels, toucanettes en zelfs een Choco toucan, waauw. De gids was echt fantastisch, hij was altijd zo enthousiast als hij weer een speciale vogel zag en je kan je echt niet inbeelden hoe goed hij al die vogels altijd vond. Zelfs met zijn blote oog zag hij ze ergens in de bomen en als ik dan met de verrekijker zocht vond ik ze dikwijls nog niet ;-) Wel jammer dat het door de wolken redelijk donker was waardoor het moeilijk was om foto's te nemen. Na het ontbijt zijn we eventjes rond de lodge blijven hangen en hebben we genoten van de kollibri's die weer druk in de weer waren om te vechten voor de voederbakjes. Echt schattige vogeltjes, en zo snel, je kunt ze amper volgen. Toen het terug gestopt was met regenen zijn we nog een wandeling gaan maken en ook hier hadden we weer geluk! We zagen nog een ander soort toucanet en alweer een Choco toucan! Na de lunch heeft het weer de hele tijd geregend en hebben we niet zo veel meer gehad aan onze namiddag. Rond 17u werden we opgehaald en teruggebracht naar Quito waar we rond 19u, 19.30u aankwamen. Ik heb mijn mails nog gelezen en ben doodmoe in mijn bed gekropen! Terug een nachtje slapen zonder ongedierte :-)

7 februari 2013

Vandaag stond la mitad del mundo op het programma. We vroegen in onze hostel hoe we er het beste heen konden en met de bus was het goedkoopste. Voor 0,40 cent elks stonden we een dik uur later aan de evenaar! Op de bus waren we aan de praat geraakt met een Ecuadoriaanse vrouw die een souvenirwinkeltje had aan het monument. We zijn dan eerst met haar naar het monument geweest (dit monument staat eigenlijk een paar honderd meter van de evenaar vanaf, maar ene Franse Charles Marie dacht dat de evenaar hier lag dus men heeft lang gedacht dat dit de evenaar was tot de GPS werd uitgevonden...). Daarna zijn we nog naar een museum geweest dat gelegen is op de echte evenaar. Hier kregen we dan een rondleiding en werden er allemaal proefjes gedaan, wel interessant eigenlijk. Zo liet de vrouw zien dat op de evenaar water uit een bak recht naar beneden loopt (ze deed er dan wat bladjes in om het te bewijzen), links van de evenaar loopt het water langs de ene kant weg en langs de andere kant van de evenaar loopt het water langs de andere kant weg. Ook over een rechte lijn lopen met je ogen dicht was niet gemakkelijk, je hebt precies het gevoel alsof je je evenwicht niet kan vinden,... Na het museum zijn we terug naar de stad gereden, hebben we broodjes en groentes gekocht en zijn we 's avonds nog een caipirinha in de bar van onze hostel gaan drinken terwijl we onze Costa Rica reis planden.

8 februari 2013

Na het ontbijt zijn we met de taxi naar het noordbusstation gereden om daar een bus te zoeken richting Otavalo. We hadden geluk want 5 min later vertrok er al eentje. Voor 4,40 dollar waren we met twee weer gesteld. 2 en half uur later kwamen we aan in Otavalo. Onze hostel is op een heuvel gelegen en we hebben een mooi overzicht over het stad. Nadat we ons geïnstalleerd hadden op onze kamer zijn we met de taxi naar Parque Condor vertrokken, een vogelopvangreservaat waar ze “birds of prey” hebben, jaja ook condors! Wat voor een lelijke beesten zijn dat van dichtbij :-) Op een uurtje waren we door het park gewandeld en daarna zijn we nog gebleven voor de vogelshow maar het was moeilijk voor ons om er iets van te verstaan want het was enkel in het Spaans en ons Spaans in termen van vogels is nog redelijk beperkt. Het was ook meer wat uitleg geven over de vogels zelf dan een show. De terugweg naar Otavalo konden we meerijden met 3 Ecuadorianen. Altijd leuk natuurlijk, ze hebben ons in het centrum afgezet zodat we nog langs de winkel konden. 's Avonds pasta gemaakt en nog een filmpje gekeken in onze kamer.

9 februari 2013

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. Er is geen ontbijt inbegrepen dus daar moeten we al niet voor opstaan ;-) Na een lekkere kom muesli zijn we dan richting het centrum vertrokken want vandaag is het marktdag in Otavalo. Ik heb me een leuke rugzak aangeschaft en de Jef een lekker warme vest (hopelijk hebben we die niet meer al te veel nodig) en een panamahoed (die blijkbaar oorspronkelijk van Ecuador komen). Daarna zijn we maar terug richting de hostel gegaan want ik had superveel last van mijn rug (gisteren toen we uit Quito vertrokken iets in mijn rug geschoten met mijn rugzak op mijn rug te heisen), de overschot van onze spaghetti van gisteren opgegeten en nog wat in de keuken blijven hangen.

10 februari 2013

Vandaag zijn we met de bus naar Quiroga gereden om van daaruit de taxi verder te nemen naar Lago Cuicocha. Dit is een meer dat gevormd is in een krater van een vulkaan. Normaal kon je er een wandeling van 14km rond doen maar het weer zag er niet zo goed uit en de man van onze hostel had gezegd dat er hier in de buurt nog een ledermarktje was en die markt was maar tot 17uur dus dan zouden we niet genoeg tijd meer hebben om daar langs te gaan. We hebben een stukje van de wandeling gewandeld en zijn dan langs dezelfde weg weer teruggegaan naar het beginpunt van de wandeling. Al maar goed dat we niet de hele wandeling hadden gedaan want toen we met de taxi terug vertrokken begon het te regenen. Eens in Cotacachi aangekomen scheen de zon terug en hebben we wat over de ledermarkt gewandeld. De Jef heeft zichzelf leren handschoenen aangeschaft en ik mezelf een paar leren slippers. Tegen de avond zijn we dan terug richting Otavalo gereden met de bus (wat ons weer een goeie 0,50 dollar samen kostte ;-) ) en zijn we nog een pizza gaan eten in een pizzatent die we hadden gevonden in de lonely planet. Daarna in de gietende regen naar de hostel gewandeld en 's avonds nog een filmpje gekeken.

11 februari 2013

In de voormiddag zijn we terug richting Quito vertrokken. Rond half 3 waren we aan onze hostel. We zijn nog langs de winkel geweest om wat brood, groentes en kaas te kopen om belegde broodjes te maken, hebben de kaartjes gepost en hebben onze twee lonely planets (van Peru en Ecuador) ingewisseld tegen een Rough Guide van Costa Rica. Voor de rest van de avond zijn we dan ook bezig geweest met het verder plannen van onze reis voor de volgende 3 weken. Spannend :-) onze laatste dagen in Zuid Amerika... We zitten ondertussen al over de helft van onze reis... Wat gaat de tijd toch snel!

12 februari 2013

Deze morgend zijn we direct na het ontbijt vertrokken naar de ambassade van Cuba. Voor Cuba is namelijk een visum nodig. In de hostel waren we aan de praat geraakt met een jongen uit Engeland die zei dat toen hij voor zijn visum voor Cuba in Londen ging er per dag maar 20 visa's werden gegeven. Wat bleek nu, hier in Ecuador juist hetzelfde! We hadden geluk want eerst hadden we nummer 15 en 16 maar we hadden natuurlijk onze uitgeprinte e-tickets niet mee dus nog snel langs een internetcafé en toen we terugkwamen kregen we nummer 19 en 20... Om 11u liepen we dan uiteindelijk naar buiten met ons visum. Alles gaan afzwieren in de hostel, onze was nog binnengedaan en richting het oude stadscentrum van Quito vertrokken met de bus. Daar wat rondgelopen, een fruitslaatje met ijs gegeten, over een marktje gewandeld en tegen 17u terug richting de Mariscal vertrokken. Daar terechtgekomen op een terrasje waar het cocktail-happy-hour was, een paar lekkere cocktails gedronken, iets gegeten en tegen 23.30u terug richting de hostel gewandeld. Een fijne afsluiter van ons Zuid-Amerikaans avontuur. Op naar Midden-Amerika!

13 februari 2013

Na het ontbijt al onze spullen in de rugzak gestoken en tegen de middag richting de luchthaven vertrokken in een grappige race-taxi. Grappig hoe de mensen hier hun wagens soms versieren ;-) Om 15u vertrokken op “één van de meest onveilige luchthavens van de wereld” volgens de site van het laatste nieuws (nog maar voor een weekje want vanaf dan is de luchthaven uit het centrum van Quito), en 2uur later veilig en wel geland in Panama City. Met een duuuuuure taxi (23 dollar! Normaal 28 dollar maar toch 5 dollar kunnen afdingen..) tot aan onze hostel geraakt. En nu puffen tot we gaan slapen... Hemeltje, we zijn niet meer gewend aan deze warmte... Een goede plakkerige 30°, byebye Andes en South America! Central America, here we are!

J&C!

  • 14 Februari 2013 - 16:37

    PAPIE:

    Wat een verhaal !!!!!!!!!!!!!
    Als het te warm is , stuur dan maar wat warmte naar hier :-)
    Ik ga de foto's bezien en mijn valies pakken
    Dikke kus XXXXXXXXXX
    De Papie

  • 14 Februari 2013 - 17:37

    Gerda:

    prachtig verhaal en prachtige foto's!!! Niet te geloven hoe rap de tijd gaat,jullie avontuur zit er al voor de helft op! Ik zit al te wachten op het volgende verhaal en lading foto's. grtjs

    happy valentine globetrotters!!!

  • 19 Februari 2013 - 01:13

    Britt Vangenechten:

    Weer nen helen hoop nieuwe avonturen! Ik lees het nog steeds heeeeel graag :)
    Met spijt in 't hart zuid amerika achter gelaten of toch eigenlijk alles kunnen zien wa gelle wilde zien?
    Elle spaans is precies ook al goe, de hele tijd met locals aan t praten? kben benieuwd, praat in Belgie in juni ook nog maar wa spaans tegen ons ;-)
    al over den helft ofwa, tijd vliegt! maar we missen jullie!!! xxx

  • 19 Februari 2013 - 09:28

    Tante Nicole:

    Geinstaleerd met ne grote koffie en 5 klein chocolade eitjes(in Belgie zijn de klokken in aantocht)ben ik beginnen te lezen,ik was nog niet in de helft of mijn tas was leeg en mijn eitjes op.
    Het blijft super plezant om het allemaal van op afstand te volgen.
    Ik moest wel lachen dat je gedegouteerd was van een duizendpoot onder je kussen,terwijl je al geslapen hebt met een tarantula op je kamer,en vrolijk poseert naast leguanen.
    Ons Moeke,en wij ook, zijn altijd blij met de kaartjes die jullie sturen,ze staan dan mooi geetaleerd op het schapje in de keuken zodat heel de familie ze kan lezen.
    Zorg goed voor elkaar x

  • 23 Februari 2013 - 05:24

    Jef En Cato:

    @ Papa: Jullie mogen gerust wat graden hebben hoor. Aan de kust is het echt veel te warm! Nu in de bergen en hier is het veel beter :-)
    @ Gerda: ja, de tijd vliegt echt en nu dat we over de helft zitten zal het nog sneller gaan dan daarvoor vrees ik :-(
    @ Britt: Ja, eigenlijk zo goed als alles kunnen doen dat we wilden doen.. Mss iets te snel door Peru moeten gaan omdat we een paar dagen verloren zijn met het wachten op de Inca Trail en hetzelfde in Ecuador met het wachten op de Galapagos maar alles wat we wilden doen hebben we gedaan. En ja, met spijt moeten achterlaten maar nu terug goed weer (Ecuador en Peru was regenseizoen) en een nieuw avontuur! En mijn Spaans is nog net niet goed genoeg om echt conversaties met mensen aan te gaan vrees ik, haha
    @ tante Nicole: oooh, die vieze worm, ik vind dat echt verschrikkelijke beesten en zeker omdat ik daar al de hele tijd met mijn hoofd oplag en hem pas ontdekte toen ik mijn gsm eronder stak.. er mogen 50 tarantula's in mijn kamer zitten zolang ik maar veilig onder mijn muskietennet kan blijven maar die vieze worm bevond zich ook onder mijn muskietennet, jakkie :-) En de kaartjes, dat is graag gedaan! Ons mam houdt ze allemaal bij voor later bij in de plakboek! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jef

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 61685

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2012 - 01 Juni 2013

Onze droomreis

Landen bezocht: