Uvita, mangrove, Manuel Antonio en krokodillen - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Jef Cato - WaarBenJij.nu Uvita, mangrove, Manuel Antonio en krokodillen - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Jef Cato - WaarBenJij.nu

Uvita, mangrove, Manuel Antonio en krokodillen

Door: Jef & Cato

Blijf op de hoogte en volg Jef

23 Februari 2013 | Costa Rica, Monteverde

14 februari 2013

's Morgens zijn we al vroeg naar het busstation vertrokken om zeker te zijn voor een busticktje naar Costa Rica. Om 8u ging het bureau open en gelukkig konden we al met de bus van 11u vertrekken. Onderweg stopte onze bus ineens aan de Mc Donalds... Kregen we allemaal een cheeseburger en een empanada met kaas als middag eten. Dat hadden we nu nog nooit meegemaakt! Wel lekker natuurlijk ;-) Tegen 12u 's nachts zijn we dan aangekomen in San José. Met de taxi naar een hostel gereden en onmiddellijk in mijn bed gekropen.

15 februari 2013

In de voormiddag opgezocht hoe we het beste naar de westkust konden geraken en dan aan de man gevraagd waar we de bus naar Uvita moesten nemen. Hij zei dat we naar het Coca Cola busstation moesten en dat we daar een bus konden nemen. Eens daar aangekomen bleek dat de bussen naar Uvita sinds 2 jaar in een ander busstation vertrokken, helemaal aan de andere kant van de stad! Wij dus terug in de taxi en dan naar daar gereden. De eerste bus 's morgens hadden we al gemist, dus moesten we wachten tot 15u in de namiddag. Dan zijn we maar in een ziekenhuis in de buurt in de airco gaan zitten want ook hier was het weer superwarm. Om 15u zijn we dan vertrokken met de bus en wat bleek, onze bus van Panama naar San José is gewoon langs de kust gereden! Wij dachten dat ze langs de panamericana naar San José was gekomen. Dus eigenlijk hadden we even goed al gewoon in Uvita kunnen uitstappen!! Tegen 21uur in Uvita aangekomen in onze hostel midden in de jungle! ZALIG! Overal vlogen weer zotte beesten in het rond en we zouden weer slapen onder een muskietennet.

16 februari 2013

Deze morgen zijn we al vroeg vertrokken richting de toeristinfo om eens te gaan luisteren voor een walvistoer. We hadden in de Rough Guide gelezen dat er hier in deze periode humpback walvissen zitten. De vrouw van het infocenter raadde ons een full day toer aan, in de voormiddag een walvistoer en in de namiddag snorkelen aan Caño eiland, een eiland voor de kust van Uvita. Dit was goed voor ons! We konden al direct morgen gaan. Ook hebben we al direct een toer voor maandag gepland. Dan gaan we in de voormiddag een mangrovetoer doen. In de namiddag zijn we naar de walvisstaart gewandeld. Het strand van Uvita ziet eruit als een walvisstaart vanuit de lucht, dat is volgens hen één van de redenen waarom de walvissen naar hier komen ;-) Toen we op het strand aankwamen liepen we direct naar het water want het was echt bakken in de zon. We hoopten wat af te koelen in de zee maar dat was niet het geval, het water was echt warm! Dit hadden wij nog nooit meegemaakt, zo'n warm zeewater... We zijn helemaal tot het einde van de walvisstaart gewandeld en hebben daar wat gezwommen. Tegen 16u zijn we terug naar de hostel gegaan en zijn we nog tot aan de waterval gewandeld om daar nog wat te zwemmen, deze keer in ijskoud water, zalig! Toen we daar aankwamen waren er 2 Duitse vrouwen en ze vertelden ons dat er jongens waren die naar beneden gleden langs de waterval, de Jef natuurlijk direct naar boven om de 'glijbaan' eens uit te proberen ;-) Toen het donker begon te worden maar terug naar de hostel vertrokken en een goeie frissen douche genomen.

17 februari 2013

's Morgens werden we om half 8 opgehaald en naar het tourbureau gebracht. Om half 9 vertrokken we met de boot samen met een groep Costa Ricanen die op teambuilding waren... Onze gids kon geen Engels dus iemand van op de boot probeerde het de hele tijd voor ons te vertalen want het waren weer de hele tijd specifieke termen die we niet echt verstonden. We vaarden ook direct naar het eiland, onderweg zagen we dolfijnen maar we stopten niet eens... Achja, we dachten dat we dan na het snorkelen wel op zoek zouden gaan naar de walvissen en dolfijnen. Toen we aankwamen aan het eiland zijn we gaan snorkelen. Eigenlijk viel het een beetje tegen want het water was helemaal niet zo helder als op de Galapagos en er waren niet zo veel verschillende vissen zoals daar... We waren dus beter gewoon ;-) Na een dik half uur vertrokken we dan terug en gingen we aan land op het eiland. Daar kregen we 2uur 'vrij'... Er was eigenlijk niet echt iets te zien op het eiland dus de Jef en ik hebben maar wat op het strand gelopen en gewacht tot de twee uur om waren zodat we eindelijk walvissen en dolfijnen konden gaan spotten want daar waren we in eerste instantie voor gekomen! Niet dus, we gingen weer snorkelen... Op de terugweg naar Uvita zijn we dan langs een 'hotspot' gevaren maar buiten een paar dolfijnen zagen we niets. Ik was superteleurgesteld want ik had me deze toer helemaal anders voorgesteld. Wij hadden helemaal niet het gevoel dat we ook maar even walvissen gezocht hadden!?! Achja... Niets aan te doen, morgen zouden we wel eens langs de toeristinfo gaan om ons beklag te doen! 's Avonds was het movienight in de hostel en hebben we 'into the wild' gezien.

18 februari 2013

Om 6.15u werden we opgehaald en naar Sierpe gebracht voor de mangrovetoer. Om 8u vertrokken we. Het was echt prachtig, we zagen een kaaiman, doodskopaapjes, brulapen, een slang en vele vogels. Op de weg terug naar Sierpe kwamen we nog een boom tegen die vol met ara's zat. Echt fantastisch! Deze trip was zoveel beter dan onze trip van gisteren!! Iets na de middag zijn we terug in Uvita aangekomen en hebben we ons laten afzetten aan de toeristinfo en zijn we ons beklag gaan doen. De vrouw van de toeristinfo beloofde ons om na de middag eens te bellen naar het tourbureau om wat te regelen voor ons. Omdat ik zo teleurgesteld was dat we geen walvissen hadden gezien op onze vorige toer wilde de Jef graag nog eens gaan, maar dan op een echt walvistrip zodat we achteraf zeker geen spijt zouden krijgen. Een super valentijnskado :-) Na de middag kregen we dan te horen dat we met een korting terug met hun meekonden op de 'echte' walvistrip. Uiteindelijk hebben we toch voor een andere maatschappij gekozen waar we goede reviews van op internet hadden gevonden. Morgen zou het dus eindelijk walvissen spotten worden!! Spannneuuund!

19 februari 2013

Om 8 uur stonden we aan het tourbureautje te wachten voor een ECHTE walvistrip. Om half negen vertrokken we, na 3 uur zoeken en zoeken en zoeken hadden we alleen maar een paar groepen dolfijnen gevonden. Deze boot stond ook in verbinding met de andere boten maar niemand had de walvissen gevonden.. Alweer pech dus! We zijn dan nog naar een grot in de buurt geweest waar we met de boot door konden varen en zijn nog gaan snorkelen aan een klein eilandje voor de kust van Uvita. Hier zag ik veel meer vissen dan aan het Caño eiland en het water was ook minder troebel. Uiteindelijk waren we om half twee pas terug ipv half één omdat de gids zo hard zijn best deed om toch een walvis te vinden. Ook al hadden we geen walvissen gevonden, ik was niet zo teleurgesteld als de vorige keer want we hadden deze keer tenminste moeite gedaan! Na de middag hebben we de bus genomen naar Quepos, anderhalf uur verderop. Onderweg een toekan in de boom gespot maar natuurlijk veel te laat om deze op de foto te zetten! Prachtige vogel en hij zat vlakbij!! We hadden onze hostel in Quepos via het internet geboekt, toen we daar aankwamen bleken we daar helemaal alleen te zitten, ook de bedden waren niet zo heel proper, dat verklaarde misschien het feit dat we daar alleen waren.. Achja, voor één nachtje konden we dat wel aan :-)

20 februari 2013

's Morgens zijn we na het ontbijt naar het busstation gegaan om van daaruit richting Manuel Antonio NP te vertrekken. Het is een klein national park maar met veel dieren! Aan de ingang probeerden ze ons nog een gids aan te smeren maar dat hebben we maar niet gedaan. We hadden immers gelezen in de reisgids dat dat niet nodig was. Onderweg was het wel gemakkelijk want als je de gids met zijn groep naar boven zag kijken wist je dat daar iets zat. Zo hebben we verschillende luiaards gespot want die zijn moeilijk te vinden. Onderweg nog brulapen gezien, white-faced capucijnapen, een agouti, wasberen en veel leguanen. Tegen 13uur waren we al rond en zijn we terug richting Quepos vertrokken om om 15uur de bus verder te nemen naar Jaco. Eens in Jaco aangekomen zijn we wat gaan rondhoren hoe we het beste naar het Carara NP konden geraken. Uiteindelijk kwamen we bij een bureautje en die man vertelde ons dat ze momenteel de paden van het park aan verbouwen zijn zodat ook rolstoelen erover kunnen rijden en dat het niet echt de moment is om te gaan want er is veel lawaai wat de dieren afschrikt. Hij zei ons dat als we graag veel vogels wilden zien we beter de krokodillentocht konden doen. We zouden erover nadenken en zijn dan na nog een paar kantoortjes gecontacteerd te hebben de toer maar gaan boeken!

21 februari 2013

's Morgens werden we opgehaald en naar de rio Tarcoles gebracht van waaruit onze tocht zo starten. We zagen echt ongelofelijk veel vogels onderweg, we kregen een mapje met vogels op en nummers met de namen, zo konden we aanduiden welke we gezien hadden. Uiteindelijk hebben we meer dan 30 verschillende soorten vogels gezien, maar weer geen toekan :-( Onderweg zagen we ook veel Amerikaanse krokodillen, wat een kanjers! De gids voederde ze kip om ze op de kant te lokken voor een fotootje, een beetje angstaanjagend vond ik zo! Hij stond echt altijd vlakbij!! Na de middag zijn we nog naar een vlinder,- kikker- en slangentuin geweest. Heel interessant! Na de trip zijn we een duveltje en een colatje gaan drinken op een terrasje en 's avonds hebben we nog een strandwandeling gemaakt en naar de zonsondergang gekeken :-P daarna nog wat door de straatjes van Jaco gewandeld en de rest van de avond in onze hostel doorgebracht.

22 februari 2013

Om kwart voor 9 naar de bushalte vertrokken voor een bus naar Puntarenas om van daaruit verder te reizen naar Monteverde. In Puntarenas nog 3uur moeten wachten op de volgende bus dus bloggen en foto's selecteren was de perfecte tijdopvulling :-) Tegen 17u aangekomen in het toch wel koudere Monteverde. Monteverde staat bekend om zijn cloud forest en vogels. Morgenvroeg gaan we dan ook een vogelwandeling maken om 6u 's morgens.. Ik begin een echte vogelaar te worden, het is zelfs al zo erg dat ik de meeste vogels die we onderweg tegenkomen al herken en bij naam ken :-O
Eens in Monteverde aangekomen werden we door 2 vrouwen aangeklamd om bij hun in de hostel te logeren, bij allebei eens een kijkje gaan nemen en uiteindelijk voor de rustigste hostel gekozen.. De laatste tijd iets te veel in een overvolle drukke hostel gezeten :-)

Dikke kus!

J&C!

• 23 Februari 2013 - 11:35

Mama:

Hey schattekes, als ik die foto's zie en uw blog lees krijg ik het automatisch ook al wel een beetje warmer want hier blijft het echt koud ;-(
    Ja, bij die talrijke trips die jullie allemaal doen is het normaal dat ge er al eens ene bijhebt dieje wa tegenvalt en idd spijtig dat ge nu toch geen walvissen meer hebt gezien maar hopelijk wordt dat wel het geval als wij daar samen onze trip maken en je hebt er in het begin van jullie avontuur ook al gezien he.
    En vinden jullie da zo ni verdacht als die vrouwen jullie aanklampen om naar hun hostel te komen? Ik zou daar zo direct weeral iets achter zoeken denk of is da daar de gewoonte dat ze da bij toeristen doen?
    Allee, vogelaars, amuseer jullie ginder nog en over een dikke week zie je Mark en Ann terug, da zal ook wel efkes emotioneel worden denk.
    xxxx mama, pa, Thomas en Loesje

• 23 Februari 2013 - 17:30

Tante Liliane:

Hallo mannekes,weer alles gelezen en de foto's bekeken.
    Wa zijn die toch weer mooi.
    En altijd het zonnetje op jullie bolletje, daar kunnen wij hier alleen maar van dromen.
    Geniet maar verder van jullie avontuur.
    Ook de grtjes van ons mannen. TOEDELOE

• 23 Februari 2013 - 19:56

Tante Nicole:

Vrij weekend voor mij,zalig,niets moet alles mag!
    Gisteren met vrienden naar de cinema geweest,Frits en Franky,daarna nog eentje gaan drinken,vandaag met mijne maat gaan shoppen,morgen met de kids gaan brunchen,nademiddag nog wat voorbereiden voor trouw Stien en Patje en rond 17u weekelijkse afspraak in boswachtershuis maw het is super om een weekendje niet te moeten gaan werken!
    3x heb ik de foto's bekeken,jullie blijven mij verbazen,dan verslag gelezen,weer wat opgestoken,agouti(zuid Amerikaans knaagdier),nog nooit van gehoord,cloud forest(nevelwoud)stond ook nog niet op mijn harde schijf,en zo word ik dankzij jullie steeds nog slimmer en slimmer en ben ik in gedachten ook een klein,klein beetje mee op wereldreis,geweldig toch?
    Zorg goed voor elkaar x

• 24 Februari 2013 - 06:37

Tante Nicole:

Cato en Jef,
    nog eventjes dit,ons Moeke heeft vorige week 2 kaartjes van jullie gekregen,eentje dat verstuurd was in november (dus ook lang op reis geweest) en eentje van nu,ze was er weer superblij mee!
    Zorg goed voor elkaar x

• 26 Februari 2013 - 14:20

PAPIE:

Da is weer een dikke boterham
    Hier ga het weer eindelijk wa beter worden, zelfs ik ben het beu
    Nog eens naar de foto's kijken en dan terug aan het werk :-)
    DIKKE KUS XXXXXXXX
    PAPIE

• 05 April 2013 - 05:05

Jef En Cato:

Die kaartjes zijn allemaal met veel liefde verstuurd :-) alsook al onze blogposts en foto's! Zelfs wij kijken ze af en toe nog eens opnieuw en zeggen dan tegen elkaar "weet je nog toen", haha!